collapse collapse

* Ratuhati di Facebook

* Carian


* Profile

 
 
Welcome, Guest. Please login or register.

Author Topic: Adab Berforum di Ratuhati.com  (Read 52868 times)

Offline Pentadbir

  • Administrator
  • Topaz
  • *****
  • Posts: 14
  • Suka? +1/-0
Adab Berforum di Ratuhati.com
« on: October 29, 2010, 08:31:23 AM »
Terima kasih kerana sudi berdaftar menajdi ahli Ratuhati.com. Sumbangan buah fikiran, perkongsian ilmu dan pengalaman tuan puan sangat kami hargai.

Dalam berforum, sama-samalah kita patuhi adab-adab berikut untuk sama-sama menjaga keharmonian forum kita:

1. Gunakan bahasa yang baik, dan ejaan penuh (bukan ejaan atau singkatan SMS).
2. Elakkan provokasi, mencela, mengutuk sesama ahli di dalam forum.
3. Berlapang dada dengan pelbagai pandangan selagi tidak melampaui batas.
4. Tidak dibenarkan meletakkan iklan tanpa izin.
5. Elakkan membalas dengan hanya smiley atau satu ayat yang amat pendek. Ulaslah sikit ya ;-)
6. Sila jangan SPAM dalam forum atau ahli melalui mesej peribadi.

Senarai ini akan ditambah/ disunting lagi.

Kegagalan mematuhi adab-adab berforum memungkinkan keahlian anda dibekukan.

Terima kasih dan maaf jika mengganggu.
« Last Edit: October 03, 2011, 09:29:14 PM by ummi »

krsty

  • Guest
Re: Adab Berforum
« Reply #1 on: October 29, 2010, 10:00:17 AM »
noted :)

Offline lidiawati hadi

  • Zamrud
  • *
  • Posts: 120
  • Suka? +2/-0
  • wafa wafi & Anis my dearest soul
Re: Adab Berforum
« Reply #2 on: October 29, 2010, 03:24:14 PM »
baik puann... :D

lydianajihah

  • Guest
Re: Adab Berforum
« Reply #3 on: October 31, 2010, 11:55:41 PM »
kak ummi,
rasanya forumers jarang buka thread ni.. agak tersembunyi. hehehe..

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Re: Adab Berforum
« Reply #4 on: November 01, 2010, 03:09:33 PM »
bahasa budaya bangsa :)

Offline umiDee

  • Nilam
  • *
  • Posts: 264
  • Suka? +1/-0
    • Coretan Umi
Re: Adab Berforum
« Reply #5 on: November 01, 2010, 03:47:02 PM »
Bertindak mengikut arahan Yang DiPertua..
Ku pegang amanahMu Tuhanku..mendidik anak2 ku jd insan cemerlang dunia & akhirat..permudahkanlah segala urusanku,


Offline haniharith

  • Delima
  • *
  • Posts: 675
  • Suka? +4/-0
  • mencorak kehidupan yg lebih baik
Re: Adab Berforum
« Reply #6 on: November 01, 2010, 10:32:02 PM »
menjunjung perintah... ;D

Offline nafiesa

  • Delima
  • *
  • Posts: 931
  • Suka? +3/-0
  • saya sayang abang..muaaahhhh
    • http://diana-creative.blogspot.com
Re: Adab Berforum
« Reply #7 on: November 02, 2010, 03:55:59 PM »
saya akan cuba war2kan dalam thread yg saya selalu join...
anda sukakan crochet...jom tempah dengan saya sekarang...berbaloi-baloi.jom ke blog saya

http://diana-creative.blogspot.com

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5569
  • Suka? +73/-0
    • ohcomel
Re: Adab Berforum
« Reply #8 on: November 02, 2010, 04:00:10 PM »
teriam kasih fiesa dan semua :-D

Offline ArOn

  • Berlian
  • *
  • Posts: 2339
  • Suka? +16/-0
Re: Adab Berforum
« Reply #9 on: November 02, 2010, 04:27:23 PM »
Orait...di fahami...* agak susah nak membiasakan diri mengunakan ejaan dengan betul, terasa formal yang amat payah nak berlawak cenggini hehehehe

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5569
  • Suka? +73/-0
    • ohcomel
Re: Adab Berforum
« Reply #10 on: November 02, 2010, 05:10:04 PM »
Orait...di fahami...* agak susah nak membiasakan diri mengunakan ejaan dengan betul, terasa formal yang amat payah nak berlawak cenggini hehehehe

dusyummmm!! hehee shortcut yg biasa ok je nora :P

Offline Lady of Leisure

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4548
  • Suka? +17/-0
  • :-)
    • Little Parlour
Re: Adab Berforum
« Reply #11 on: November 07, 2010, 10:56:09 PM »
shortcut yang normal contohnya yg, etc, tu ok kot..
tapi jangan lah shortcut yang: sy sk mkn ns, apsl rh ni srh kt tls bhs pnh? kihkihkih.. sakit woo mata nak baca...
saya pun tengah praktis nak menulis penuh ni..
:)
No matter how long the WINTER, SPRING is sure to follow! :-)
http://arena184.blogspot.com/

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Re: Adab Berforum
« Reply #12 on: November 07, 2010, 11:02:14 PM »
saye ni skema okeh
so memang tulisan saye memang kebanyakkannye penuh2
tak rajin tulis sms
kalau sms pon memang guna penuh2
ehhehehe

Offline suealeen

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3115
  • Suka? +23/-0
    • Amazing Syafiah & Co.
Re: Adab Berforum
« Reply #13 on: November 07, 2010, 11:04:04 PM »
ku pun tak berapa suka taip pendek ni...
kadang jari sendiri boleh confuse...
kita semua bukannya pakai blackberry kotnya nak sakit jari taip panjang
Visit and get to know us at Amazing Syafiah & Co.

Now I'm a food blogger too. Visit my online kitchen at Suealeen's Kitchen :)

lydianajihah

  • Guest
Re: Adab Berforum
« Reply #14 on: November 07, 2010, 11:19:00 PM »
ya... ku pun gitu. suka taip penuh. dah terbiasa sebab kalau taip singkatan jadi lambat. kekekeke...
ku taip ala2 typist gitu. dulu2, belajar menaip. hehe

Offline Lady of Leisure

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4548
  • Suka? +17/-0
  • :-)
    • Little Parlour
Re: Adab Berforum
« Reply #15 on: November 08, 2010, 12:13:03 AM »
hehe tu la sedangkan sms pun biasanya ku tulis penuh, mesti orang terima sms tu kata, isk skemanyer lady ni.. :D
No matter how long the WINTER, SPRING is sure to follow! :-)
http://arena184.blogspot.com/

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Re: Adab Berforum
« Reply #16 on: November 08, 2010, 10:21:34 PM »
skema pon skema le lady kan
jgn nanti nak bersms sangat
lain yg kite tulis lain yg dia ingat
sudahnya msg tak sampai:0

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5569
  • Suka? +73/-0
    • ohcomel
Re: Adab Berforum
« Reply #17 on: November 08, 2010, 10:30:05 PM »
skrg ni rajin saya mengedit mesej2 SMS ni sebab dia muncul di muka depan .. segan admin wehhh....
sama-sama lah ye kita gunakan bahasa yang baik.. tak yah skema sgt  pun tak pe, sbb skema sgt kang rasa kurang mesranya.. cuma jgn terlalu nak singkatkan ejaan tu...

Kalau hari ni kita tulis bahasa sms, nanti anak2 kita bagaimana pulak kan standard bahasanya... Apa yang tinggal daripada budaya kita selain drpd bahasa ni...

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Re: Adab Berforum
« Reply #18 on: November 08, 2010, 10:32:48 PM »
baik puan pentadbir
kalau nampak saya tulis singkat tu maknanya
saye taip sebelah tangan
means adalah yg dibuat sebelah tgn lagi;)
« Last Edit: November 08, 2010, 10:36:24 PM by hasrisa »

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5569
  • Suka? +73/-0
    • ohcomel
Re: Adab Berforum
« Reply #19 on: November 08, 2010, 10:34:02 PM »
baik puan pentadbir
kalau nampak saya tulis singkat tu maknanya
saye tapi sebelah tangan
means adalah yg dibuat sebelah tgn lagi;)

saya tahu sebab saya pun selalu buat begitu heheee

Offline ArOn

  • Berlian
  • *
  • Posts: 2339
  • Suka? +16/-0
Re: Adab Berforum
« Reply #20 on: November 09, 2010, 07:34:33 PM »
Hehehe, bab ayat sms tu, takde lah selalu bikin, cumanya tang penggunaan ayat tuh, hik hik hik kurang tatabahasanya, ikut lenggok berborak yang benaunyer....*kes nk nampak mesreeee gituh

Offline Rozy

  • Delima
  • *
  • Posts: 1103
  • Suka? +10/-0
  • Nice Knowing You!
    • R.U.M.A.H.K.A.M.I
Re: Adab Berforum
« Reply #21 on: November 10, 2010, 01:10:40 PM »
Puan Pentadbir,

kalau saya terkeluaq perkataan bahasa inggeris takpa ka?
timakasih..
R.U.M.A.H.K.A.M.I - http://arryrozy.blogspot.com
Rozy - wifey to  Hazari and Ummi to Hadiff Raef (30.9.08) and Husna Raihannah (1.7.10)

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Re: Adab Berforum
« Reply #22 on: November 10, 2010, 01:12:18 PM »
boleh je kot
saye pon selalu terkehel gak
campur2..hehehe

saya tolong jawab ye ummi:)

Offline suealeen

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3115
  • Suka? +23/-0
    • Amazing Syafiah & Co.
Re: Adab Berforum
« Reply #23 on: November 10, 2010, 01:13:09 PM »
saya mixed blood... so kena letak dua-dua... :P
Visit and get to know us at Amazing Syafiah & Co.

Now I'm a food blogger too. Visit my online kitchen at Suealeen's Kitchen :)

Offline fisa

  • Delima
  • *
  • Posts: 770
  • Suka? +5/-0
    • My life...begins with my Journey
Re: Adab Berforum
« Reply #24 on: November 10, 2010, 01:53:32 PM »
dalam perlakuan kita seharian memang perlu ada adab dan caranya...
maka dalam forum pun harus lah beradab juga kan..:p

 


IKLAN

IKLAN PENAJA