+-

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

Menu

Portal Ratuhati.com
Adab-adab Berforum
Mengenai Forum - FAQ
Bagaimana Mahu Mengiklan

+-Stats

Members
Total Members: 10634
Latest: amy_sham
New This Month: 103
New This Week: 9
New Today: 2
Stats
Total Posts: 441716
Total Topics: 7332
Most Online Today: 159
Most Online Ever: 441
(February 18, 2013, 04:28:13 PM)
Users Online
Members: 5
Guests: 100
Total: 105

Author Topic: Ikan Patin  (Read 4255 times)

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Ikan Patin
« on: November 02, 2010, 09:50:39 PM »
bab2 lemaks2 ni memang daku suka aihhhhh
memang suke buat kuah lemak tempoyak pekat2
kalau ikan patin memang peberet le
nak beli ikan patin kat market lah sok..hehehe


Offline sya

  • Global Moderator
  • Delima
  • *****
  • Posts: 697
  • Suka? +8/-0
    • syayassir.wordpress.com
Ikan Patin
« Reply #1 on: November 02, 2010, 09:58:22 PM »
bab2 lemaks2 ni memang daku suka aihhhhh
memang suke buat kuah lemak tempoyak pekat2
kalau ikan patin memang peberet le
nak beli ikan patin kat market lah sok..hehehe

sedap ke ikan patin kat sini kak risa?
saya belum try lagi, sebab pernah try dulu, lain benor rasanya...
terus tak berani.... huhu...
tapi, esok dah nak balik, boleh cari ikan patin pahang.. hihi
mari jenguk cerita membebel saya... http://syayassir.wordpress.com/

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Ikan Patin
« Reply #2 on: November 02, 2010, 10:05:18 PM »
sedap ke ikan patin kat sini kak risa?
saya belum try lagi, sebab pernah try dulu, lain benor rasanya...
terus tak berani.... huhu...
tapi, esok dah nak balik, boleh cari ikan patin pahang.. hihi

sya..kena beli kat market
memang takde bau sebab dia bela punya
kalau yg mancing tu akak pon tak bape nak lalu
kena basuh ngan daun lalang, kena rendam asam jawa
leceh aihhhhh....penah beli kat market memang sedap no bau2
eh...ini topik udang ler...huahuahua

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Ikan Patin
« Reply #3 on: November 02, 2010, 10:12:18 PM »
sya...ni ikan patin yg akak masak masa posa hari tu ;)



Offline ArOn

  • Berlian
  • *
  • Posts: 2338
  • Suka? +16/-0
Ikan Patin
« Reply #4 on: November 03, 2010, 09:10:17 PM »
1st time akk rasa patin gulai tempoyak, masa singgah sungai perak dulu...tk blh masuk tekak. kemudian biras org pahang, masakkan gulai tempoyak versi pahang elok pulak blh makan, sbb pedas barangkali....tp ada yg kata beza patin perak dgn patin pahang ye ker


Offline sya

  • Global Moderator
  • Delima
  • *****
  • Posts: 697
  • Suka? +8/-0
    • syayassir.wordpress.com
Ikan Patin
« Reply #5 on: November 04, 2010, 07:59:16 AM »
1st time akk rasa patin gulai tempoyak, masa singgah sungai perak dulu...tk blh masuk tekak. kemudian biras org pahang, masakkan gulai tempoyak versi pahang elok pulak blh makan, sbb pedas barangkali....tp ada yg kata beza patin perak dgn patin pahang ye ker

bezanya adalah jenis ikan kak nora..
saya pernah juga makan dekat perak, memang tak boleh nak makan.
sebab, kat perak, diorang banyak guna ikan patin kolam, hanyirnya, rasanya, lemaknya, jauh beza dengan ikan patin sungai.
yang tu murah sikit... sebab bela dalam air tak mengalir kan...
lepas tu ada ikan patin sangkar, ikan patin yang dibela, tapi dalam sungai. jadi, dibela dalam air mengalir.
jadi, baunya kurang hanyir berbanding ikan patin kolam. sedap sikit la pada saya..
harganya RM14 sekilo...

paling mahal, ikan patin sungai... yang ni kena pancing. memang susah nak dapat.
tak pernah rasa lagi... sedap sangat la kut sebab harganya boleh cecah beratus... huhu...

ada lagi ikan patin celup..
ni peniaga penipu ni.. sebab, ikan patin tu dibela dalam kolam dan dimasukkan dalam sangkar sebelum jual.
rasanya sama je dengan ikan patin kolam....
pas tu bagi harga ikan patin sangkar.... terukkan?

kak risa,
kalau saya pulak tak leh tahan bau yang bela dalam kolam tu... tak tau lah kenapa..
mungkin sebab dah biasa makan yang bela dalam sangkar kut...
kalau air mengalir, kurang hanyirnya...
mari jenguk cerita membebel saya... http://syayassir.wordpress.com/

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Ikan Patin
« Reply #6 on: November 04, 2010, 08:02:42 AM »
bezanya adalah jenis ikan kak nora..
saya pernah juga makan dekat perak, memang tak boleh nak makan.
sebab, kat perak, diorang banyak guna ikan patin kolam, hanyirnya, rasanya, lemaknya, jauh beza dengan ikan patin sungai.
yang tu murah sikit... sebab bela dalam air tak mengalir kan...
lepas tu ada ikan patin sangkar, ikan patin yang dibela, tapi dalam sungai. jadi, dibela dalam air mengalir.
jadi, baunya kurang hanyir berbanding ikan patin kolam. sedap sikit la pada saya..
harganya RM14 sekilo...

paling mahal, ikan patin sungai... yang ni kena pancing. memang susah nak dapat.
tak pernah rasa lagi... sedap sangat la kut sebab harganya boleh cecah beratus... huhu...

ada lagi ikan patin celup..
ni peniaga penipu ni.. sebab, ikan patin tu dibela dalam kolam dan dimasukkan dalam sangkar sebelum jual.
rasanya sama je dengan ikan patin kolam....
pas tu bagi harga ikan patin sangkar.... terukkan?

kak risa,
kalau saya pulak tak leh tahan bau yang bela dalam kolam tu... tak tau lah kenapa..
mungkin sebab dah biasa makan yang bela dalam sangkar kut...
kalau air mengalir, kurang hanyirnya...


uihhhh mcam2 jenis ye sya
akak dah pernah rasa yg org mancing tu
besor giler neber akak kasik sebesar peha akak neh

yg beli pon dah rasa..
yg kat kedai tu pon sedapppp..hehehe

Offline sya

  • Global Moderator
  • Delima
  • *****
  • Posts: 697
  • Suka? +8/-0
    • syayassir.wordpress.com
Ikan Patin
« Reply #7 on: November 04, 2010, 08:13:20 AM »

uihhhh mcam2 jenis ye sya
akak dah pernah rasa yg org mancing tu
besor giler neber akak kasik sebesar peha akak neh

yg beli pon dah rasa..
yg kat kedai tu pon sedapppp..hehehe

kak, yang besor sangat pun tak sedap juga sebenarnya...
kena sedang2 aje.. hehehe...

yang kat kedai lebih2 lagi sedap sebab tak payah masak... hihi...

tapi, sebenarnya, banyak jenis lagi ikan patin ni.
ada yang putih lah, muncung lah, apa lah.. yang tu saya tak reti... :P
mari jenguk cerita membebel saya... http://syayassir.wordpress.com/

Offline ArOn

  • Berlian
  • *
  • Posts: 2338
  • Suka? +16/-0
Ikan Patin
« Reply #8 on: November 05, 2010, 04:48:43 PM »
bezanya adalah jenis ikan kak nora..
saya pernah juga makan dekat perak, memang tak boleh nak makan.
sebab, kat perak, diorang banyak guna ikan patin kolam, hanyirnya, rasanya, lemaknya, jauh beza dengan ikan patin sungai.
yang tu murah sikit... sebab bela dalam air tak mengalir kan...
lepas tu ada ikan patin sangkar, ikan patin yang dibela, tapi dalam sungai. jadi, dibela dalam air mengalir.
jadi, baunya kurang hanyir berbanding ikan patin kolam. sedap sikit la pada saya..
harganya RM14 sekilo...

paling mahal, ikan patin sungai... yang ni kena pancing. memang susah nak dapat.
tak pernah rasa lagi... sedap sangat la kut sebab harganya boleh cecah beratus... huhu...

ada lagi ikan patin celup..
ni peniaga penipu ni.. sebab, ikan patin tu dibela dalam kolam dan dimasukkan dalam sangkar sebelum jual.
rasanya sama je dengan ikan patin kolam....
pas tu bagi harga ikan patin sangkar.... terukkan?

kak risa,
kalau saya pulak tak leh tahan bau yang bela dalam kolam tu... tak tau lah kenapa..
mungkin sebab dah biasa makan yang bela dalam sangkar kut...
kalau air mengalir, kurang hanyirnya...

Owwwh....mcm tu pulak ya...tp so far patin ni bukan dlm senarai suka di makan lagi lah...kot korang ada resepi yg blh menyedapkan tekak akak hehehe...*mintak dijemputk makan yg benarnya*

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5523
  • Suka? +72/-0
    • ohcomel
Re: Ikan Patin
« Reply #9 on: November 05, 2010, 04:55:41 PM »
saya split tajuk ikan patin heheee


Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5523
  • Suka? +72/-0
    • ohcomel
Re: Ikan Patin
« Reply #10 on: November 05, 2010, 05:02:06 PM »
ini ikan patin

buat sesiapa yg tak kenal akan dia...

lydianajihah

  • Guest
Re: Ikan Patin
« Reply #11 on: November 05, 2010, 05:10:53 PM »
selalu makan ikan patin sungai.
cara masak, dari dulu2 simple je.
tumis bawang putih, bawang merah, halia, serai.
masuk air, masuk ikan, masuk kunyit sikit.
camtu je.

Offline himast (Hani Mastura)

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1214
  • Suka? +5/-0
Re: Ikan Patin
« Reply #12 on: November 05, 2010, 05:22:00 PM »
kalau saya tak kira sungai ke... kolam ke... semua saya sebat...
memang hantu ikan patin... kat umah ni saya ngan anak2 je makan
suami tak berapa suka... anak2 ikut saya semua ikan pun bedal :)




Offline Din

  • Zamrud
  • *
  • Posts: 230
  • Suka? +1/-0
  • Loving husband and daddy
Re: Ikan Patin
« Reply #13 on: November 05, 2010, 05:50:34 PM »
 ;D ;D ;D ;D
adeh..bace jer dah cukup menyelerakn.

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Re: Ikan Patin
« Reply #14 on: November 05, 2010, 06:57:31 PM »
ni gambr ikan patin sungai yg jiran tangkap dan bagi kitorang
3 kali masak baru habis
memang fresh gilerrrr




Offline Lady of Leisure

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4548
  • Suka? +16/-0
  • :-)
    • Little Parlour
Re: Ikan Patin
« Reply #15 on: November 05, 2010, 07:03:43 PM »
tebalnya lemak ikan patin kat bawah kulit dia tu.. mesti sedap kan.. sekali pandang macam salmon gitu hehe..
tapi saya ni ikan air tawar susah bebenor nak masuk, kecuali puyu yang dibuat pekasam dengan keli goreng pokok sawa hehe..
*mengada sungguh!
tapi saya suka tengok orang makan ikan patin ni, nampak macam sedap, tapi saya tak boleh telan, sebab berlemak dan hanyir, tak tahu lah mungkin yang saya makan tu jenis yang biasa je kot bukan yang beratus. siakap pun kalau yang bela saya tak suka. nasib la ayah saya suka memancing di laut, so kalau siakap laut saya makan la, yang bela di kolam tak boleh la, dah rasa macam ikan air tawar dah..
hehe..
No matter how long the WINTER, SPRING is sure to follow! :-)
http://arena184.blogspot.com/

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Re: Ikan Patin
« Reply #16 on: November 05, 2010, 07:06:15 PM »
ada cara memasaknye lady
meh datang umah akak masakkan
kalau tak kena gaya memang tak lalu nak makan
kena betul2 rendam ngan air asam baru dia meresap sampai dalam isi
akak kalau yg org pancing tu memang lambat sikit nak masak
kalau yg jual kat pasaraya tu sekejap je ler sebab memang tak bau

Offline Lady of Leisure

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4548
  • Suka? +16/-0
  • :-)
    • Little Parlour
Re: Ikan Patin
« Reply #17 on: November 05, 2010, 07:07:59 PM »
ada cara memasaknye lady
meh datang umah akak masakkan
kalau tak kena gaya memang tak lalu nak makan
kena betul2 rendam ngan air asam baru dia meresap sampai dalam isi
akak kalau yg org pancing tu memang lambat sikit nak masak
kalau yg jual kat pasaraya tu sekejap je ler sebab memang tak bau

nak kene pi rumah kak risa ni... hehe...
patut la kalau tengok orang basuh ikan air tawar, rendam dengan air beras la, tepung la, asam jawa lah, limau lah..
memang boleh hilang bau yer..
No matter how long the WINTER, SPRING is sure to follow! :-)
http://arena184.blogspot.com/

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Re: Ikan Patin
« Reply #18 on: November 05, 2010, 07:14:14 PM »
ha'ah..kalau rajin basuh ngan daun lalang
memang hilang bau dia
cubalah beli satu slice je lady
basuh ngan air beras..peh tu lumur ngan asam jawa dalam satu jam

Offline Lady of Leisure

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4548
  • Suka? +16/-0
  • :-)
    • Little Parlour
Re: Ikan Patin
« Reply #19 on: November 05, 2010, 07:16:35 PM »
hehe nanti lady try.. bercinta gak nak beli sebab sebelum ni tak pandai sangat nak basuh kasi hilang bau kan..
lepas tu kalau masak pedas2 skit may be boleh masuk tekak kan..
No matter how long the WINTER, SPRING is sure to follow! :-)
http://arena184.blogspot.com/

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Re: Ikan Patin
« Reply #20 on: November 05, 2010, 07:20:17 PM »
lady
kalau nak masak lemak cili api tu kan
bumbu yg kite tumbuk tu gaul dulu dengan ikan
peram kan lagi
nanti tinggal tenggek periuk yg dah isi santan tu
baru masukkan ikan yg dah ada bumbu tu
masukkan tomato lagi sedap..kuah jadi pekat
walllahhhh

Offline Lady of Leisure

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4548
  • Suka? +16/-0
  • :-)
    • Little Parlour
Re: Ikan Patin
« Reply #21 on: November 05, 2010, 07:26:18 PM »
lady
kalau nak masak lemak cili api tu kan
bumbu yg kite tumbuk tu gaul dulu dengan ikan
peram kan lagi
nanti tinggal tenggek periuk yg dah isi santan tu
baru masukkan ikan yg dah ada bumbu tu
masukkan tomato lagi sedap..kuah jadi pekat
walllahhhh

fuh ni dah boleh imagine dah cemana rasa dia ni kak risa... pekat and podeh...
No matter how long the WINTER, SPRING is sure to follow! :-)
http://arena184.blogspot.com/

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5523
  • Suka? +72/-0
    • ohcomel
Re: Ikan Patin
« Reply #22 on: November 05, 2010, 07:59:40 PM »
nak kene pi rumah kak risa ni... hehe...
patut la kalau tengok orang basuh ikan air tawar, rendam dengan air beras la, tepung la, asam jawa lah, limau lah..
memang boleh hilang bau yer..

nak skodeng lady lah
risa, nanti war-warkan ye kalau lady dtg :D

Offline Lady of Leisure

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4548
  • Suka? +16/-0
  • :-)
    • Little Parlour
Re: Ikan Patin
« Reply #23 on: November 05, 2010, 08:01:49 PM »
nak skodeng lady lah
risa, nanti war-warkan ye kalau lady dtg :D

nak pakai topeng lah...
 ;D
*dok pikir gak tadi cemanalah nak pi rumah kak risa ni... nak kena pakai topeng gamaknya, tapi nanti pakai topeng susah pulak nak makan..  :D
No matter how long the WINTER, SPRING is sure to follow! :-)
http://arena184.blogspot.com/

Offline sya

  • Global Moderator
  • Delima
  • *****
  • Posts: 697
  • Suka? +8/-0
    • syayassir.wordpress.com
Re: Ikan Patin
« Reply #24 on: November 05, 2010, 08:50:32 PM »
hehehe...
sorry, topik udang masak tempoyak dah jadi topik ikan patin.. hihi..
nanti saya buat resepi ikan patin tempoyak pulak ye.... :P

lady,
kalau saya, ikan patin kolam memang terasa sangat hanyirnya...
tapi, kalau patin sangkar, tak hanyir pun...
sebab hidup dalam air mengalir kan...
jadi tak perlu nak hilangkan hanyir. basuh macam biasa je...
bukan ikan patin je, ikan talapia pun sama....
saya pun, ikan patin hanya makan kalau dimasak tempoyak sahaja...
nama je duk temerloh, bandar ikan patin..
tapi, bila masak tempoyak je saya makan pun...
masak lain dah tak boleh makan.... :P
mari jenguk cerita membebel saya... http://syayassir.wordpress.com/

 

Powered by EzPortal