+-

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

Menu

Portal Ratuhati.com
Adab-adab Berforum
Mengenai Forum - FAQ
Bagaimana Mahu Mengiklan

+-Stats

Members
Total Members: 11070
Latest: mimieya
New This Month: 4
New This Week: 38
New Today: 4
Stats
Total Posts: 448328
Total Topics: 7525
Most Online Today: 168
Most Online Ever: 441
(February 18, 2013, 04:28:13 PM)
Users Online
Members: 2
Guests: 52
Total: 54

Author Topic: Tanggungjawab suami..antara isteri dan adik beradik suami yang telah berkahwin..  (Read 6444 times)

cinta_hati

  • Guest
Assalamualaikum..

saya inginkan pandangan..daripada sesiapa yang arif..

seperti kita sedia maklum..suami bertanggungjawab @ perlu mendahulukan ibu mertua sepenuhnya..dan saya juga maklum suami bertanggungjawab pada adik beradik terutama adik beradik perempuan yang belum berkahwin..

tapi saya kurang jelas tanggungjawab suami (adik beradik lelaki) pada adik dan kakak yang telah berkahwin..siapakah yang perlu didahulukan antara isteri dan adik beradik perempuan yang telah berkahwin..adakah tanggungjawab suami masih sama pada mereka..

tq..


Offline ashlia

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4967
  • Suka? +40/-0
  • Enjoy Life As It Is
    • Personal Blog : Life Through Windows
tanggungjwab maksudnya dari segi nafkah atau dari segi adil tindakan suami bila hadapi situasi ant adik bradik atau isteri?

ni pandangan saya,kalu dlm soal memilih situasi mane patut didulukan.

saya tau,anak lelaki perlu mendahulukan ibunya dulu.
apa pun,saya pernah juga dengar ceramah agama,yg dmaksudkan dahulukan tu tetap bererti keseimbangan atau mane yg lebih memerlukan.

contoh kes dari pendengar,
isteri sakit nak bsalin,ibu mentua pulak buat kenduri kawin tuk adik ipar kita aka adik suami la kan..sharusnya suami kenalah dulukan isterinya dari adiknya kerana masih ramai lg ahli keluarga yg boleh membantu sekalipun didesak oleh ibunya sndiri.

sama juga kes adik bradik apatah lg yg da bkahwin..bukan soal sape patut didahulukan situasinya,tapi adalah kebijaksanaan suami tuk ptimbangkan pmasalahan.

pada saya,
suami yg bijak myeimbangkan keadaan,barulah akan tdidik peribadi isteri tuk btolenrasi dgn nya demi mjaga keamanan rumatangga ;) ... takan timbul isu2 negatif kekeluargaan..
hati isteri tetap tjaga dgn sempurna.

« Last Edit: February 07, 2012, 11:29:20 PM by ashlia »
~We all choose how to look at life~
 http://ashra-aulia.blogspot.com
   

Offline ashlia

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4967
  • Suka? +40/-0
  • Enjoy Life As It Is
    • Personal Blog : Life Through Windows
ada satu kes luahan pembaca metro baru2 ni,


ibu mentua desak berikan anak ptama yg sedang dikandungnya itu kepada abg ipar aka abg si suami.alasannya,anak lelakinya aka si suaminya mempunyai pendapatan rendah tak mampu jaga anak padahal anak ptama..

si suami setuju dgn cadangan maknye.
tapi,ibu manela yg nk bagi anak yg tgh dikandungnya itu kepada org lain wpun abg ipar sndiri.anak ptama lg.sepatutnya,suami perlu btegas juga,sama2 besarkan anak,susah senang.tiap tiap anak,allah turunkan dgn rezkinya.yg pnting,kita kenalah berusaha thadap amanah allah ini.

saya tatau nak komen apa.hanya mgelengkan kepala..

islam itu indah dan adil, ajar kita mghormati ikatan kekeluargaan,tapi kdg2 kita yg tak adil kerana salah 'judging' thadap hukum agama.

bsangka baik tu perlu,tapi biarlah diletak kan di tempat yg btul.insyaallah..barulah
aman kehidupan bkeluarga ni..

waallahualam..

« Last Edit: February 07, 2012, 08:49:29 PM by ashlia »
~We all choose how to look at life~
 http://ashra-aulia.blogspot.com
   

Offline zhu

  • Zamrud
  • *
  • Posts: 155
  • Suka? +1/-0
pandangan saye, suamo berhak mengutamakan isterinya terlebih dahulu...suami yg memberi makan,pakai dan ape jua tanggungjawabnya terhadap isteri dipanggil mujahid..so, isteri perlu diberi kepentingan yg utama..saye pon tak berapa arif sgt tp sy selalu mendengar ceramah2 agama di tv mengenai ini...dan ape yg sy tahu bolehlah sy kongsikan bersma..;)

Offline inas

  • Nilam
  • *
  • Posts: 434
  • Suka? +15/-0
kalau bapak masih hidup, tanggungjawab dalam bentuk nafkah pada adik beradik belum berkahwin dan ibunya adalah pada bapak. dalam kes ni, hak ibu pada anak lelaki bukan hak ibu nak demand nafkah.

kalau sedara pompuan dah berkahwin, si abang dah lepas hak/ tangungjawab pada suami mereka masing2. Apa depa nak buat itu hak depa. Tp kalau ada penganiayaan, hak abang masih terhad. Kalau happy tak payah lah nak sibuk2.

Obviously, antara isteri dan sedara perempuan yg telah bersuami, suami masing2 lah kena dahulukan isteri masing2.


cinta_hati

  • Guest
Terima kasih pada kawan-kawan yang memberi pandangan..saya yang kurang arif juga merasakan perkara yang sama..

saya juga berpendapat bagi kakak dan adik perempuan yang telah berkahwin..tanggungjawab sepenuhnya kepada suami kecuali sekiranya suami yang melakukan penganiayaan..dan saya pun tak kisah kalau ada masa2 tertentu dia perlu tolong kakak-kakak dia..saya pun tahulah toleransi..

tapi kekadg yang saya terasa hati pada suami..banyak situasi apabila melibatkan kakak2 ipar saya..suami terus mengetepikan saya malah kekadg membuat keputusan yang tidak memihak kepada saya..kekadang yang lebih sedih apabila membuat keputusan tanpa berbincang dengan saya atau bertanya pendapat saya..

tapi bila saya pertikaikan suami akan menyangkal dan tak terima apa saya kata..

semalam saya isukan juga perkara ini pada suami..dengan bagi contoh-contoh kejadian dulu-dulu yang berlaku..mulanya suami menyangkal..tapi lelama saya tengok suami terdiam jugak..




contohnya..

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5528
  • Suka? +72/-0
    • ohcomel
yang telah berkahwin atas suami masing2

cinta_hati

  • Guest
yang telah berkahwin atas suami masing2
tq kak ummi..=)

Offline inas

  • Nilam
  • *
  • Posts: 434
  • Suka? +15/-0
Pada pendapat saya, selagi hak dan tanggungjawab pada isteri sendiri tak terganggu gugat, biarlah suami sbg abang nak tolong keluarga dia. tak perlu pun pendapat isteri sebenarnya.

Tapi atas dasar timbangrasa dan kerjasama antara suami isteri, mungkin pendapat isteri boleh dipakai. Ttp isteri tak boleh kata dia berhak dictate apa suami patut buat.

Pada pendapat sy jugak, pergilah belajar secara detail apa hak atau tanggungjawab suami/isteri dlm rumahtangga.

Bila tak paham, jadi macam ni lah. Suami puan dok sibuk pasal rumahtangga adik beradik perempuannya. Mungkin sebenarnya suami2 mereka tak suka. Mungkin boleh jadi lebih kecoh. Keluarga sendiri pulak makan hati.

cinta_hati

  • Guest
Pada pendapat saya, selagi hak dan tanggungjawab pada isteri sendiri tak terganggu gugat, biarlah suami sbg abang nak tolong keluarga dia. tak perlu pun pendapat isteri sebenarnya.

Tapi atas dasar timbangrasa dan kerjasama antara suami isteri, mungkin pendapat isteri boleh dipakai. Ttp isteri tak boleh kata dia berhak dictate apa suami patut buat.

Pada pendapat sy jugak, pergilah belajar secara detail apa hak atau tanggungjawab suami/isteri dlm rumahtangga.

Bila tak paham, jadi macam ni lah. Suami puan dok sibuk pasal rumahtangga adik beradik perempuannya. Mungkin sebenarnya suami2 mereka tak suka. Mungkin boleh jadi lebih kecoh. Keluarga sendiri pulak makan hati.
saya pun bersetuju dengan inas..kalau sesuatu perkara tu tak melibatkan saya..saya pun tak suka masuk campur..biasanya hal2 family mil if suami cerita barulah saya ambil tahu..sebab saya faham ada benda yang menjadi rahsia keluarga..

tapi apabila ada satu2 situasi yang memerlukan suami buat keputusan bila ia melibatkan saya dan kakak ipar yang telah berkahwin..selalunya suami suka buat keputusan yang menyebabkan saya beralah @ membuat keputusan tanpa bertanya saya dahulu..yang akhirnya wat saya terase..sedangkan saya berpendapat kakak ada suami tempat bergantung..dan saya sendiri hanya bergantung pada suami saya..

 

Powered by EzPortal