+-

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

Menu

Portal Ratuhati.com
Adab-adab Berforum
Mengenai Forum - FAQ
Bagaimana Mahu Mengiklan

+-Stats

Members
Total Members: 11069
Latest: aunidamia
New This Month: 150
New This Week: 37
New Today: 3
Stats
Total Posts: 448325
Total Topics: 7525
Most Online Today: 264
Most Online Ever: 441
(February 18, 2013, 04:28:13 PM)
Users Online
Members: 3
Guests: 179
Total: 182

Author Topic: G6pd  (Read 9009 times)

Offline haniharith

  • Delima
  • *
  • Posts: 675
  • Suka? +4/-0
  • mencorak kehidupan yg lebih baik
G6pd
« on: November 10, 2010, 12:03:27 PM »
salam,kawan2 ade x anak ade g6pd?
macamana mommies2 semua jaga makan? untuk elakkan efek pada bayi..
share2 la yer..

ni info pasal g6pd...

G6PD Penyakit Kurang Enzim

                'GLUCOSE 6 Phosphate Dehydrogenase deficiency' atau lebih dikenali sebagai G6PD adalah sejenis penyakit yang kerap berlaku. Dianggarkan 400 juta penduduk dunia mengalami masalah itu. G6PD sejenis penyakit yang dikaitkan dengan kromosom X, justeru masalah ini lazimnya berlaku kepada lelaki.  Dalam kes G6PD, enzim penting untuk melindungi sel darah merah pecah disebabkan proses oksidasi (proses menghasilkan oksigen dengan menggabungkan oksigen atau menyingkirkan hidrogen).
               Justeru, kekurangan enzim berkenaan menyebabkan sel darah merah mudah pecah. Tahap keseriusan penyakit G6PD ini bergantung kepada tahap kekurangan enzim itu.

Bagaimana masalah ini dikesan?
                 

                  Penyakit ini dapat dikesan melalui ujian darah sebaik saja seorang bayi itu dilahirkan. Ujian darah itu akan mengesan keberkesanan enzim berkenaan. Melakukan ujian darah sebaik saja dilahirkan sudah diamalkan di Malaysia sejak sekian lama. Ini kerana masalah G6PD kerap berlaku di Malaysia dan boleh menyebabkan masalah di kalangan bayi baru lahir.

                 Antara masalah yang mungkin timbul di kalangan bayi baru lahir adalah jaundis. Disebabkan kekurangan enzim itu, sel darah merah bayi mudah pecah. Ini menghasilkan kandungan bilirubin yang tinggi.

                 Kandungan bilirubin yang terlalu tinggi boleh menyebabkan keadaan toksik kepada otak. Jika tidak diubati boleh menyebabkan kecacatan kepada bayi.  Oleh kerana kemungkinan masalah besar yang mungkin timbul kepada bayi yang mengalami G6PD, kebanyakan institusi perubatan akan menahan bayi berkenaan di wad sekurang-kurangnya lima hari sebelum dibenarkan pulang.
                 Selain itu, bayi G6PD ini juga boleh berhadapan keadaan dinamakan


Offline umiDee

  • Nilam
  • *
  • Posts: 264
  • Suka? +1/-0
    • Coretan Umi
Re: G6pd
« Reply #1 on: November 10, 2010, 12:31:33 PM »
Salam..

Kita ada 2 anak yg disahkan G6PD Deficiency nih. Sorang 9 thn, sorang lagi 8 thn.

Memang ada pengalaman admitted kat wad, yg 9 thn tuh selama 12 hari dan yg sorang lagi 8 hari. Yg 9 thn tuh pulak dah nak ditukarkan darah, tp nasib baik SB result nya menurun.

Bab2 pemakanan sebenarnya takder la byk yg tak boleh dimakan (selain kacang parang), cuma jika melibatkan ubat2 an tradisional, doktor akan menasihatkan kita utk Tidak memberi ubat tersebut kerana kandungan ubat2an tersebut dibimbangi akan memudaratkan.

Dari pengalaman anak2 sendiri, yg 8 tahun nampaknya lebih cepat 'alah' pada debu atau asap. Bdn nya akan ada ruam atau gatal2, tapi tak tau la samada ia ada kaitan ngan G6PD atau pun tidak kerana dia juga pernah mengidap Pneumonia dulu. Asthma akan menyerangnya jika selalu berada dlm keadaan sejuk. Tp kalau makanan pulak kedua-dua nya takder alahan. Cuma selalu ingatkan diorang supaya jgn mkn kekacang ( takut kalau kita tak bersama, meka akan mkn) jd utk lebih elamat, kita sebut jer semua jenis kekacang, takut meka nanti keliru..kalau dah besar nanti, inshaallah mereka akan dpt bezakan.
Harap ini dpt membantu sedikit sebanyak :)


Ku pegang amanahMu Tuhanku..mendidik anak2 ku jd insan cemerlang dunia & akhirat..permudahkanlah segala urusanku,


Offline amni_00

  • Zamrud
  • *
  • Posts: 247
  • Suka? +0/-0
Re: G6pd
« Reply #2 on: November 10, 2010, 01:05:16 PM »
Hani x cuba tanya dr homeopati? minta pendapat dia, sbb setakat ni, kebanyakan ubt2 homeopati ni lembut n x mudarat mcm drugs biasa..

Ainuddin ada g6pd ke hani? take good care ok..

Offline haniharith

  • Delima
  • *
  • Posts: 675
  • Suka? +4/-0
  • mencorak kehidupan yg lebih baik
Re: G6pd
« Reply #3 on: November 10, 2010, 02:31:29 PM »
Salam..

Kita ada 2 anak yg disahkan G6PD Deficiency nih. Sorang 9 thn, sorang lagi 8 thn.

Memang ada pengalaman admitted kat wad, yg 9 thn tuh selama 12 hari dan yg sorang lagi 8 hari. Yg 9 thn tuh pulak dah nak ditukarkan darah, tp nasib baik SB result nya menurun.

Bab2 pemakanan sebenarnya takder la byk yg tak boleh dimakan (selain kacang parang), cuma jika melibatkan ubat2 an tradisional, doktor akan menasihatkan kita utk Tidak memberi ubat tersebut kerana kandungan ubat2an tersebut dibimbangi akan memudaratkan.

Dari pengalaman anak2 sendiri, yg 8 tahun nampaknya lebih cepat 'alah' pada debu atau asap. Bdn nya akan ada ruam atau gatal2, tapi tak tau la samada ia ada kaitan ngan G6PD atau pun tidak kerana dia juga pernah mengidap Pneumonia dulu. Asthma akan menyerangnya jika selalu berada dlm keadaan sejuk. Tp kalau makanan pulak kedua-dua nya takder alahan. Cuma selalu ingatkan diorang supaya jgn mkn kekacang ( takut kalau kita tak bersama, meka akan mkn) jd utk lebih elamat, kita sebut jer semua jenis kekacang, takut meka nanti keliru..kalau dah besar nanti, inshaallah mereka akan dpt bezakan.
Harap ini dpt membantu sedikit sebanyak :)



Salam..

Kita ada 2 anak yg disahkan G6PD Deficiency nih. Sorang 9 thn, sorang lagi 8 thn.

Memang ada pengalaman admitted kat wad, yg 9 thn tuh selama 12 hari dan yg sorang lagi 8 hari. Yg 9 thn tuh pulak dah nak ditukarkan darah, tp nasib baik SB result nya menurun.

Bab2 pemakanan sebenarnya takder la byk yg tak boleh dimakan (selain kacang parang), cuma jika melibatkan ubat2 an tradisional, doktor akan menasihatkan kita utk Tidak memberi ubat tersebut kerana kandungan ubat2an tersebut dibimbangi akan memudaratkan.

Dari pengalaman anak2 sendiri, yg 8 tahun nampaknya lebih cepat 'alah' pada debu atau asap. Bdn nya akan ada ruam atau gatal2, tapi tak tau la samada ia ada kaitan ngan G6PD atau pun tidak kerana dia juga pernah mengidap Pneumonia dulu. Asthma akan menyerangnya jika selalu berada dlm keadaan sejuk. Tp kalau makanan pulak kedua-dua nya takder alahan. Cuma selalu ingatkan diorang supaya jgn mkn kekacang ( takut kalau kita tak bersama, meka akan mkn) jd utk lebih elamat, kita sebut jer semua jenis kekacang, takut meka nanti keliru..kalau dah besar nanti, inshaallah mereka akan dpt bezakan.
Harap ini dpt membantu sedikit sebanyak :)




alah pd debu tu btul umidee..
hubby hani mmg alah benor ,mesti bersin ke sakit hidung ke..ubt lak antibiotik mmg kene inform adr g6pd,klau x naik ruam kulit tuh..

amni..
td br hubby col hsptl tmpt lhir ainuddin,mujur ainuddin xde g6pd..bmbang jgk,sebb paknyer ade,lgpun kat kad bayi tu die lupe tulis..tu yg tnya balik..

lgpun hani nyusukn bby,takut kiter salah mkn,kene kt bby pulak kn..

Offline IdayaH_ChaN

  • Delima
  • *
  • Posts: 1000
  • Suka? +1/-0
  • I Love My Family
Re: G6pd
« Reply #4 on: November 26, 2010, 12:49:06 PM »
Saya ada sorang anak sedara yg G6Pd... dia mmg kena pantang mkn, sabun pn hanya boleh pakai sebamed aje.. then ubat pn yg tertentu aje.. Budak g6pd ade kad yg perlu ditunjukkan pd doktor sblm amik ubat.. Masa dia kecik2 dulu teruk jugak la kulit dia gatal2.. kering aje.. Dia dh pernah tukar darah. Skrg alhamdulillah semakin ok. Penyakit g6pd selalunya lelaki yg jd pengidap. Kebanyakkan org berpendapat si pengidap saje kena pantang tetapi si pembawa pn sepatutnya berpantang jugak.. Si ibu selalunya menjadi pembawa.




Offline Rozy

  • Delima
  • *
  • Posts: 1103
  • Suka? +10/-0
  • Nice Knowing You!
    • R.U.M.A.H.K.A.M.I
Re: G6pd
« Reply #5 on: November 26, 2010, 01:48:46 PM »
Tumpang tanya G6pd ni mcmana boleh terjadi? Erm..maksud saya kenapa sesetengah budak terkena G6pd? Faktor genetik ka? permakanan ibu semasa mengandung ka?..

dah lama tertanya2 ni.
R.U.M.A.H.K.A.M.I - http://arryrozy.blogspot.com
Rozy - wifey to  Hazari and Ummi to Hadiff Raef (30.9.08) and Husna Raihannah (1.7.10)

Offline umiDee

  • Nilam
  • *
  • Posts: 264
  • Suka? +1/-0
    • Coretan Umi
Re: G6pd
« Reply #6 on: November 26, 2010, 03:46:52 PM »
Tumpang tanya G6pd ni mcmana boleh terjadi? Erm..maksud saya kenapa sesetengah budak terkena G6pd? Faktor genetik ka? permakanan ibu semasa mengandung ka?..

dah lama tertanya2 ni.

ada yg kata faktor genetik, tapi takder pula..
doktor kata 2 anak kita tuh
pembawanya ialah umi nya sendiri!
masa mengandung, kita 'enjoy' makan kacang parang
time raya, ziarah rumah orang
sudahnya..2 anak jd mangsa

anak selepas yg berdua tuh takder G6PD nih
sebab kita dah 'tobat'..tak nak amik kacang tu lagi
Ku pegang amanahMu Tuhanku..mendidik anak2 ku jd insan cemerlang dunia & akhirat..permudahkanlah segala urusanku,


Offline nurzaidah

  • Nilam
  • *
  • Posts: 330
  • Suka? +5/-0
  • kembar mama
    • My Lil' Family
Re: G6pd
« Reply #7 on: January 14, 2011, 12:26:51 PM »
Anak sulung zaidah ada G6PD Deficiency.... Alhamdulilah dia di takap mild aje... X pernah ada alergik pada kulit... Jarang demam, xde asthma... sekarang dah umo 7thn... walaupun kekadang dalam rumah ada ubat gegat dia hanya pening aje bila bau ubat gegat tu.... most killer thing untuk budak g6pd ni adalah kacang parang... jadik zaidah dan pesan kat anak jangan makan kacang kalo mama & papa xde... dia pun patuh.... Hanya nk ambik ubat kena pastikan list ubat yg dia alergik.. sebab dia banyak ubat antibiotik yg x boleh makan... jgn risau

Offline hidpp

  • Topaz
  • *
  • Posts: 6
  • Suka? +0/-0
Re: G6pd
« Reply #8 on: February 28, 2011, 12:45:22 PM »
Saya ada sorang anak sedara yg G6Pd... dia mmg kena pantang mkn, sabun pn hanya boleh pakai sebamed aje.. then ubat pn yg tertentu aje.. Budak g6pd ade kad yg perlu ditunjukkan pd doktor sblm amik ubat.. Masa dia kecik2 dulu teruk jugak la kulit dia gatal2.. kering aje.. Dia dh pernah tukar darah. Skrg alhamdulillah semakin ok. Penyakit g6pd selalunya lelaki yg jd pengidap. Kebanyakkan org berpendapat si pengidap saje kena pantang tetapi si pembawa pn sepatutnya berpantang jugak.. Si ibu selalunya menjadi pembawa.

UmiNaufal: tau tak kat boleh sy dptkan kad tu?

Offline dyna hasief

  • Topaz
  • *
  • Posts: 37
  • Suka? +0/-0
Re: G6pd
« Reply #9 on: February 28, 2011, 01:25:42 PM »
anak sulung saya pun g6pd jugak,sekarang umur 2tahun setengah.
setakat ni kacang2 memang tak pernah beli kat rumah,
kalau guna ubat nyamuk tu kena berhati2,apa saja ubat nyamuk memang ada kandungan sulphur yg xbaik untuk budak g6pd.pengalaman saya guna ubat nyamuk letrik anak selalu sakit demam dan muka naik bintik2 merah.

Offline umimaira

  • Topaz
  • *
  • Posts: 61
  • Suka? +1/-0
    • Min Aina Ila Aina
Re: G6pd
« Reply #10 on: April 07, 2011, 06:16:07 PM »
Sofiy ada g6pd deficiency juga. Mungkin sebab saya ni penggemar kacang parang masa kecik-kecik dulu, dan mak saya memang rumah tu isi dengan ubat gegat je. Baju pulak semua bernila. Yang saya tahu, kacang parang, ubat gegat dan nila memang kepantangan. Tapi yang lain-lain bergantung pada penerimaan pengidap. Jumpa doktor memang kena bagitau. Masa dalam pantang saya tak ambil jamu langsung, dan juga ubat-ubat sapu atau minyak kena hati-hati.
Perjalanan mencari Ilahi

Offline Aliahzakaria

  • Peniaga
  • Delima
  • *
  • Posts: 786
  • Suka? +33/-0
  • Malu itu Separuh Daripada Iman
Re: G6pd
« Reply #11 on: April 12, 2011, 01:07:34 PM »
G6PD adalah sala satu dari kebanyakkan enzim yang membantu tubuh kita memproses kabohidrat dan menjadikan ia tenaga.Ia juga menghalang sel darah merah darpada menjadi bahaya apabila seseorang mengambil ubat-ubatan ketika melawan infeksi.

G6PD boleh diturunkan dari baka salah seorang atau kedua2 ibubapa kepada anaknya.Genetik yang bertanggunjawab keatas keadaan ini adalh kekurangan kromosom X.

G6PD banyak berlaku kepada kanak2 Afrika-Amerika dan pembawanya adalah dari wanita golongan yang sama.Ini bermakna,G6PD telah diturunkan kepada anak2 mereka.

Ramai juga dari kalangan bangsa2 mediteranean seperti Greek,Arab atau Yahudi yang juga menghadapi masalah yang sama dan kajian mendapati mereka lebih berisiko mendapat G6PD daripada Afrika-Amerika.

Beberapa kajian yang dilakukan oleh saintis jerman mendapati bukti parasit yang menyebabkan malaria tidak dapat hidup didalam sel G6PD.Mereka mempercayai sel G6PD ini terjadi untuk melindung kanak2 daripada malaria.

Offline sueqaisara

  • Topaz
  • *
  • Posts: 93
  • Suka? +0/-0
Re: G6pd
« Reply #12 on: April 18, 2011, 03:48:32 PM »
salam

selama ni tak penah amik tau pasal g6pd sampai la lepas bersalin 25 mac lepas, baby saya g6pd defiency.
cuma nk tau, boleh ke kita (ibu) makan pil asi utk tambah susu badan kalau baby g6pd? n macamana nak cek sape pembawa samada ibu @ ayah?

Offline Aliahzakaria

  • Peniaga
  • Delima
  • *
  • Posts: 786
  • Suka? +33/-0
  • Malu itu Separuh Daripada Iman
Re: G6pd
« Reply #13 on: April 18, 2011, 10:42:25 PM »
Rasanya tiada kaitan pil tu dengan G6PD....lagipun G6PD ini bukan lah sesuatu yang baru sebab ia dah berlaku berkurun2 lamanya...tentang pembawa atau carrier ia boleh dikenal pasti dengan ujian darah oleh pakar yang mengambilkira simptomnya sekali.Jika ayahnya adalah pembawa,ia akantetap turun kepada anak perempuan.G6PD tidak boleh diubati tetapi simptomnya boleh diatasi dengan perubatan moden atau tradisional.

Offline sidah09

  • Zamrud
  • *
  • Posts: 217
  • Suka? +3/-0
  • anak ku
Re: G6pd
« Reply #14 on: June 16, 2011, 10:04:37 AM »
eh saya tak tahu pun pasl G6PD ni.. masa bersalin kalu anak kena ni doc akan bagi tahu ye? kalu tak,tak delah ye..

tapi,adakah setiap anak yg kena demam kuning memang kena G6PD ni?
Selamat Datang ke blog saya... http://cdacomell.blogspot.com

Offline nurzaidah

  • Nilam
  • *
  • Posts: 330
  • Suka? +5/-0
  • kembar mama
    • My Lil' Family
Re: G6pd
« Reply #15 on: June 16, 2011, 03:59:52 PM »
x semestinya anak yg kena jaundice tu ada g6pd... Doktor akan bagi tahu sehari selepas bersalin sebab hanya dapat dikenalpasti dari darah uri bayi... Kalo ada g6pd kena stay kt wad selama 5 atau 7 hari, sebab doktor nak pantau bilirubin bayi..

Offline nina_sakurada

  • Topaz
  • *
  • Posts: 81
  • Suka? +0/-0
    • Mashi Mashi Mind
Re: G6pd
« Reply #16 on: June 16, 2011, 04:08:10 PM »
nina kecik2 dulu ada G6PD ni.. mak dulu pesan jangan dekat dengan ubat gegat sebab alahan. kacang parang takde dibagitau pulak.. tapi nina rasa skrang dah tak dominan kot, tak penah ada problem pon..

Offline nurzaidah

  • Nilam
  • *
  • Posts: 330
  • Suka? +5/-0
  • kembar mama
    • My Lil' Family
Re: G6pd
« Reply #17 on: June 16, 2011, 06:15:24 PM »
Nina... semakin besar semakin kuat antibodi dalam badan dan mungkin hormon G6PD pun makin banyak... Anak sulung zaidah perempuan pun ada kekurangan G6PD... Masa baby hormon tu kurang maka sel darah merah mudah pecah tu yang kena pantau oleh doktor... Ubat gegat bukan most killer thing tapi kacang parang sebab dia masuk dalam badan.... Anak zaidah dengan ubat gegat dah takde masalah.. masa mula2 kenalkan ubat gegat pada dia, dia cakap dia pening dan nak muntah bila duduk dalam bilik yang ada ubat gegat... sekarang dah takde pun rasa macam tu... tapi tak berani nak bagi makan kacang parang coz direct masuk dalam badan. Takut badan dia tak kuat....

Offline han

  • Peniaga
  • Topaz
  • *
  • Posts: 6
  • Suka? +0/-0
Re: G6pd
« Reply #18 on: July 11, 2011, 10:24:09 AM »
Tumpang tanya G6pd ni mcmana boleh terjadi? Erm..maksud saya kenapa sesetengah budak terkena G6pd? Faktor genetik ka? permakanan ibu semasa mengandung ka?..

dah lama tertanya2 ni.

rozy..g6pd ni terjadi pada anak lelaki sulung sahaja...so incase anak sulung perempuan...n anak no 2 tu lelaki..so anak no 2 ada kemungkinan akan kene...ini apa yg diberitahu oleh paed saya...

Offline nurzaidah

  • Nilam
  • *
  • Posts: 330
  • Suka? +5/-0
  • kembar mama
    • My Lil' Family
Re: G6pd
« Reply #19 on: July 12, 2011, 11:37:21 PM »
rozy faktor genetik macam telesimia.. Adik zaidah ada g6pd and side mr hubby ada sepupu sepapat dia yang ada g6pd... Jadi anak 1st dapat g6pd. Alhamdulilah yg no 2, 3 dan 4 normal

Offline ummi mama

  • Topaz
  • *
  • Posts: 10
  • Suka? +0/-0
Re: G6pd
« Reply #20 on: January 07, 2012, 05:14:22 PM »
 
 
 
rozy..g6pd ni terjadi pada anak lelaki sulung sahaja...so incase anak sulung perempuan...n anak no 2 tu lelaki..so anak no 2 ada kemungkinan akan kene...ini apa yg diberitahu oleh paed saya...


tak jgk..sebabnya anak lelaki ketiga saya pn ada G6PD intermediate. Dr kata consider deficiency jgk..anak lelaki kedua je yg Alhamdulillah takde..Dulu saya ingat mmg kena pd anak lelaki sulung sbb abg n sepupu lelaki yg sulung semua ada G6PD..dan dah sah2 la sy pembawanya..

Offline beskut

  • Zamrud
  • *
  • Posts: 213
  • Suka? +0/-0
Re: G6pd
« Reply #21 on: January 07, 2012, 06:23:32 PM »
Ibu saya ada menjaga 2org baby lelaki tp skrg dah besar.....dua2 orang baby tu ada masalah G6PD....so mknan mmg xder msalah cuma dia xleh mkn kcang....diorg ni selalu jer demam....nak kata hari yg xdemam tu boleh dibilang la....pastu klau diorg ada luka2 mmg lambat baik....kulit diorg mmg jadi gatal2 dan mcm kudis2 tp bukan kudis yg teruk2....lg satu diorg ni cepat letih....tp diorg ni mmg aktif....msalah lain xder la plak.....

 

Powered by EzPortal