+-

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

Menu

Portal Ratuhati.com
Adab-adab Berforum
Mengenai Forum - FAQ
Bagaimana Mahu Mengiklan

+-Stats

Members
Total Members: 11307
Latest: Aini6968
New This Month: 87
New This Week: 4
New Today: 4
Stats
Total Posts: 452464
Total Topics: 7609
Most Online Today: 165
Most Online Ever: 441
(February 18, 2013, 04:28:13 PM)
Users Online
Members: 3
Guests: 66
Total: 69

Author Topic: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin  (Read 8184 times)

Offline mizah

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1511
  • Suka? +6/-0
  • Salam kenalan semua :)
jom kongsi, doa2 yang boleh diamalkan sepanjang mengandung, ataupun ketika menunggu saat kelahiran (ketika sakit mahu melahirkan)

*jap lagi saya update...dah nak siap2 masak utk lunch pulak pagi2 camni..hihi)


Offline ashlia

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4967
  • Suka? +40/-0
  • Enjoy Life As It Is
    • Personal Blog : Life Through Windows
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #1 on: November 14, 2010, 09:58:34 AM »
Ni antara doa yang diamalkan:

Doa dikurniakan anak yg sempurna

Quote

''Ya allah,kurniakanlah kepadaku dari sismu zuriat keturunan ank yang baik (sempurna tidak cacat).Sesungguhnya engkau sentiasa mendengar (menerima) rayuan hambaMu''





« Last Edit: November 14, 2010, 10:11:23 AM by ashlia »
~We all choose how to look at life~
 http://ashra-aulia.blogspot.com
   

Offline ashlia

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4967
  • Suka? +40/-0
  • Enjoy Life As It Is
    • Personal Blog : Life Through Windows
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #2 on: November 14, 2010, 10:05:48 AM »
Doa semasa mengandung

Quote

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Ya Allah,peliharalah anakku selama di dalam kendungan dan sembuhkanlah ia,Engkau Maha Penyembuh,tiada sembuhan melainkan penawarMu,sembuhan yang tidak meninggalkan kesan buruk.
Ya Allah,lahirlah ia dari kandunganku dgn kelahiran yang mudah dan sejahtera(selamat).
Ya Allah,jadikanlah ia sihat sempurna,cerdik berakal,berilmu serta beramal soleh.
Ya Allah,elokkan akhlaknya,(perangainya),fasihkanlah lidahnya dan perelokkan suaranya tuk membaca hadis dan al quran dgn berkat Nabi Muhammad S.A.W''
« Last Edit: November 14, 2010, 10:10:23 AM by ashlia »
~We all choose how to look at life~
 http://ashra-aulia.blogspot.com
   

Offline ashlia

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4967
  • Suka? +40/-0
  • Enjoy Life As It Is
    • Personal Blog : Life Through Windows
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #3 on: November 14, 2010, 10:09:18 AM »
Doa untuk Mudah bersalin/selusuh
Surah An-Nahl (ayat 78)

Quote
Dan Allah,mengeluarkan kamu dari perut ibumu dgn keadaan tidak ketahui sesuatu pun,dan ia mengurniakan kepada kamu pendengaran,penglihatan serta hati (akal fikiran) supaya kamu bersyukur
« Last Edit: November 14, 2010, 10:10:55 AM by ashlia »
~We all choose how to look at life~
 http://ashra-aulia.blogspot.com
   

lydianajihah

  • Guest
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #4 on: November 14, 2010, 10:11:19 AM »
-surah an nahl = melahirkan anak yang berdisiplin
-surah at taubah = membersihkan jiwa dan terpelihara daripada maksiat
-surah yassin = untuk kentenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat
-surah hujurat = memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat hati-hati
-surah yusuf = memperoleh anak cantik rupa dan cantik akhlak
-surah luqman = memperoleh anak cerdik akal dan cerdik jiwa
-surah maryam = memudahkan ibu bersalin dan memperolhi anak yang sabar dan taat
-surah al fatihah = untuk terang hati dan kuat ingatan

sumber: amalan ibu mengandung mengikut al quran, sunnah dan pengalaman~siti nor bahyah mahamood/haji muhammad zakaria/jaafar salleh


Offline ashlia

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4967
  • Suka? +40/-0
  • Enjoy Life As It Is
    • Personal Blog : Life Through Windows
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #5 on: November 14, 2010, 10:14:23 AM »
zikir bagi mengelakkan keguguran

Quote
Ya Mubdi - yang memulai kejadian

masa awal2 mengandung,usapkan perut dan bacalah zikir ni. (Nama Allah)
~We all choose how to look at life~
 http://ashra-aulia.blogspot.com
   

Offline suealeen

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3115
  • Suka? +23/-0
    • Amazing Syafiah & Co.
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #6 on: November 14, 2010, 10:16:12 AM »


Ertinya :"Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan engkau, ya Allah. Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim."

SURAH AL-ANBIYAK(21):87
Visit and get to know us at Amazing Syafiah & Co.

Now I'm a food blogger too. Visit my online kitchen at Suealeen's Kitchen :)

Offline suealeen

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3115
  • Suka? +23/-0
    • Amazing Syafiah & Co.
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #7 on: November 14, 2010, 10:19:22 AM »
Doa untuk mendapatkan cahayamata/keturunan



Al-Anbiya [21:89] : Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakaria, ketika dia merayu kepada Tuhannya dengan berkata: Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi.



Visit and get to know us at Amazing Syafiah & Co.

Now I'm a food blogger too. Visit my online kitchen at Suealeen's Kitchen :)

Offline suealeen

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3115
  • Suka? +23/-0
    • Amazing Syafiah & Co.
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #8 on: November 14, 2010, 10:26:03 AM »
tapi sebaiknya janganlah hanya diamalkan ketika mengandung/bersalin/mahukan anak
seolah-olah kita mengharapkan pada Allah hanya ketika itu
al-Quran itu adalah sumber untuk jalan kehidupan
jadikan makanan harian kerana ia adalah cahaya hati
kalau tak diamalkan selalu, maka padamlah cahaya itu
Visit and get to know us at Amazing Syafiah & Co.

Now I'm a food blogger too. Visit my online kitchen at Suealeen's Kitchen :)

lydianajihah

  • Guest
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #9 on: November 14, 2010, 10:27:33 AM »
tapi sebaiknya janganlah hanya diamalkan ketika mengandung/bersalin/mahukan anak
seolah-olah kita mengharapkan pada Allah hanya ketika itu
al-Quran itu adalah sumber untuk jalan kehidupan
jadikan makanan harian kerana ia adalah cahaya hati
kalau tak diamalkan selalu, maka padamlah cahaya itu

terima kasih atas nasihat kak sue

Offline ayu

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1259
  • Suka? +8/-0
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #10 on: November 14, 2010, 05:12:20 PM »


Ertinya :"Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan engkau, ya Allah. Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim."

SURAH AL-ANBIYAK(21):87


masa kat dalam Labor room & time contraction tu,
digalakkan baca ayat diatas..
boleh juga minta suami baca surah yassin time tengah2 sakit tu..

mudah2an dipermudahkan untuk bersalin nanti..

Offline akma_alias

  • Nilam
  • *
  • Posts: 317
  • Suka? +0/-0
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #11 on: November 14, 2010, 05:36:53 PM »
tapi sebaiknya janganlah hanya diamalkan ketika mengandung/bersalin/mahukan anak
seolah-olah kita mengharapkan pada Allah hanya ketika itu
al-Quran itu adalah sumber untuk jalan kehidupan
jadikan makanan harian kerana ia adalah cahaya hati
kalau tak diamalkan selalu, maka padamlah cahaya itu

setuju sgt ngan sis sue
tq sis atas ingatan yg sgt2 bermakna ini
PERMATA ATI AYAH & IBU



Offline mizah

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1511
  • Suka? +6/-0
  • Salam kenalan semua :)
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #12 on: November 15, 2010, 09:54:41 AM »
thanks semua...semalam tak sempat nak update..bacaaan2 dalam ni memang elok kalau diamalkan hari2...bukan masa pregnant lagi..sape ada lagi doa2 share la sini ye...nanti de masa pun saya masukkan doa2 yang berkaitan..insyaAllah..

Offline fiza umisofie

  • Moderator (Board)
  • Berlian
  • *
  • Posts: 3957
  • Suka? +18/-0
  • Ketua bidadari suami di syurga nanti.Insya Allah!
    • cerita umisofie
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #13 on: November 15, 2010, 01:06:01 PM »


Ertinya :"Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan engkau, ya Allah. Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim."

SURAH AL-ANBIYAK(21):87


doa ni mmg bagus, sebaiknya, bila dah masuk minggu ke 37 tu, baca doa ni byk2. doa nabi yunus...
cerita keluarga dan anak2 saya di sini:
http://umisofie.blogspot.com

tempat saya simpan resepi:
http://blogsimpanresepi.blogspot.com/

Offline mizah

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1511
  • Suka? +6/-0
  • Salam kenalan semua :)
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #14 on: November 15, 2010, 02:28:01 PM »
Ayat-ayat terakhir dari surah al-hasyr, elok juga diamalkan ketika pregnant, juga sebagai amalan harian sebelum tidur... :)








Offline mizah

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1511
  • Suka? +6/-0
  • Salam kenalan semua :)
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #15 on: November 15, 2010, 02:33:35 PM »
ayat 54, dari surah al-a'raf

Offline arnisya

  • Peniaga
  • Nilam
  • *
  • Posts: 438
  • Suka? +4/-0
Re: himpunan surah / doa yang elok menjadi amalan ketika mengandung / bersalin
« Reply #16 on: December 03, 2010, 10:08:43 AM »
KAEDAH MENYAMBUT KELAHIRAN BAYI DLM ISLAM

Objektif :

Kaedah ini bertujuan memberitahu kepada suami akan beratnya kesakitan yang dihadapi oleh isteri ketika hendak melahirkan anak dan menuntut suami supaya sentiasa berada disamping isterinya agar beban kesakitan dapat dikurangkan.

Kaedah ini juga bagi membimbing suami supaya dapat menyambut kelahiran anak mengikut cara yang digarispandukan oleh Islam.


Aktiviti :

1. Suami Berada Di Samping Isteri Ketika Saat-Saat Isteri Hendak Bersalin.

Alangkah gelisah dan kritikalnya saat-saat akan melahirkan anak lebih-lebih lagi bagi ibu yang pertama kalinya akan melahirkan anak. Suami perlu memberikan motivasi kepada isteri agar tetap tabah dan sabar, di samping suami harus banyak berdoa kepada Allah serta banyak beristighfar dan berselawat disamping membanyakkan bacaan surah Al-Insyiqa
www.blossommommy.blogspot.com
www.facebook.com/blossommommy
Vitamin ibu mengandung, berpantang, menyusu dan kulit cantik

 

Powered by EzPortal