+-

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

Menu

Portal Ratuhati.com
Adab-adab Berforum
Mengenai Forum - FAQ
Bagaimana Mahu Mengiklan

+-Stats

Members
Total Members: 10734
Latest: noeryn83
New This Month: 98
New This Week: 27
New Today: 7
Stats
Total Posts: 443484
Total Topics: 7391
Most Online Today: 270
Most Online Ever: 441
(February 18, 2013, 04:28:13 PM)
Users Online
Members: 20
Guests: 195
Total: 215

Author Topic: Ovalette  (Read 16291 times)

lydianajihah

  • Guest
Ovalette
« on: January 25, 2011, 01:17:27 AM »
nak tanya, apa itu ovellete?? macam mana rupanya?


Offline suealeen

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3115
  • Suka? +23/-0
    • Amazing Syafiah & Co.
Ovalette
« Reply #1 on: January 25, 2011, 09:12:03 AM »

http://mamafami.fotopages.com/?entry=1101359


Ovalette dikenali sebagai cake stabilizer [emulsifier] atau pemantap kek. Ia bertujuan untuk memberikan kelembutan dan kegebuan pada kek span terutamanya yg menggunakan cecair seperti susu, jus buah dan lain2. Ia memudahkan cecair berkenaan bercampur elok dengan telur, gula, butter dan sebagainya. Juga selalu digunakan dalam pembuatan swiss roll.

Antara jenama lain ovalette ni = Nona. Untuk info, hanya di Asia yang terkenal dengan ovalette ni. Di tempat lain seperti US susah nak cari kecuali di kedai-kedai orang Asia.
« Last Edit: January 25, 2011, 09:13:54 AM by suealeen »
Visit and get to know us at Amazing Syafiah & Co.

Now I'm a food blogger too. Visit my online kitchen at Suealeen's Kitchen :)

lydianajihah

  • Guest
Re: Ovalette
« Reply #2 on: January 25, 2011, 10:23:59 AM »
oh... gitu rupanye..
he.. berangan nak buat apam sebenarnya.

Online mygenesis (yana)

  • Berlian
  • *
  • Posts: 2935
  • Suka? +18/-0
  • life is full of ups and downs..handle with prayer
Re: Ovalette
« Reply #3 on: January 25, 2011, 10:31:42 AM »
alahai.gelak besaq tgk topic ni.kan kak sue kannnnn..hehehe


Offline suealeen

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3115
  • Suka? +23/-0
    • Amazing Syafiah & Co.
Re: Ovalette
« Reply #4 on: January 25, 2011, 10:38:22 AM »
najihah, pastu boleh berangan buat swiss roll plak... ngeee~

yana, muahahaha... akak gelak dulu no! :P
Visit and get to know us at Amazing Syafiah & Co.

Now I'm a food blogger too. Visit my online kitchen at Suealeen's Kitchen :)


lydianajihah

  • Guest
Re: Ovalette
« Reply #5 on: January 25, 2011, 10:39:50 AM »
swiss roll?? erk... berangan je dulu..hu..

Offline ibualya

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1743
  • Suka? +6/-0
  • ceria selalu....^_^
    • love,kids n lovely family
Re: Ovalette
« Reply #6 on: January 25, 2011, 12:08:39 PM »
 :D :D :D :D

nak gelak jugak..dulu2,saya pun xtau apa tu ovallete..skrg ni tau dhla..hehehe

Offline HaNa

  • Moderator (Board)
  • Berlian
  • *
  • Posts: 1500
  • Suka? +23/-0
  • To know me is to love me
    • http://hanaseman.blogspot.com/
Re: Ovalette
« Reply #7 on: January 25, 2011, 12:25:24 PM »
Saya kenal ovalette hanya kat kedai bahan kek jer. Sebab semua benda dia label.

Rasanya kalau tengok ovalette tanpa label, tak kenal pun.
Story of breastfeeding, parenting and my family.
sila klik http://hanaseman.blogspot.com/

Offline hasrisa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3761
  • Suka? +7/-0
Re: Ovalette
« Reply #8 on: January 25, 2011, 02:01:43 PM »
eh..ai pon enggak tau ape menda tu
mmuuahhhhhhaaaaa

 

Powered by EzPortal