+-

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.
 
 
 
Forgot your password?

Menu

Portal Ratuhati.com
Adab-adab Berforum
Mengenai Forum - FAQ
Bagaimana Mahu Mengiklan

+-Stats

Members
Total Members: 11068
Latest: aunidamia
New This Month: 149
New This Week: 36
New Today: 7
Stats
Total Posts: 448320
Total Topics: 7525
Most Online Today: 264
Most Online Ever: 441
(February 18, 2013, 04:28:13 PM)
Users Online
Members: 2
Guests: 176
Total: 178

Author Topic: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!  (Read 42045 times)

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5528
  • Suka? +72/-0
    • ohcomel
Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« on: October 27, 2010, 12:23:25 PM »
Konon2lah tengah buat sambal tumis kan
Maka marilah kita sharekan petua kita membuat sambal tumis yang sedap (pada kita la).  :P

Saya buat sambal tumus begini caranya...
Panaskan minyak secukupnya dan tumislah bawang kecik dan bawang putih yang ditumbuk/ kisar... Semasa kisar kalau boleh jgnlah bubuh air banyak2, cukup sekadar biar dia boleh kisar dan pusing je... Tumis sehingga naik bau dan masukkanlah cili kisar. CIli boh bagi saya kurang best...

cilinya mestilah ditumis dengan minyak yang cukup (tak leh kurang). Apinya mesti kecil dan tumis sehingga naik minyak. Selepas naik minyak barulah diletakkan gula. Gula bersama minyak akan jadi caremalize le gula tu, dan warna sambal akan jadi lebih gelap dan cantik dan rasa gula tu juga lebih sedap. 

Kemudian barulah masukkan asam, garam dan air secukupnya...

Kalau sambal bilis, masukkan sedikit ikan bilis semasa mengisar cili.. lebih perisa sambalnya...
Kalau sambal sotong, utk elak sotong berair dan mencemar sambal, maka selepas basuh, perapkan dengan garam. Nanti adjust le garam dalam sambal ye.
Kalau sambal udang, rebuskan kulit udang dan masukkan airnya dalam sambal.

Itu sahaja.... Sharelah tips kalian pula ya  ;D


Offline fiza umisofie

  • Moderator (Board)
  • Berlian
  • *
  • Posts: 3957
  • Suka? +18/-0
  • Ketua bidadari suami di syurga nanti.Insya Allah!
    • cerita umisofie
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #1 on: October 27, 2010, 12:56:50 PM »
sedapnya sambal tumis kak ummi
dah terbayang dah rasa dia...
nanti nak kongsikan jugak...
sekarang tgh sibuk yg amat. ;)
cerita keluarga dan anak2 saya di sini:
http://umisofie.blogspot.com

tempat saya simpan resepi:
http://blogsimpanresepi.blogspot.com/

Offline fisa

  • Delima
  • *
  • Posts: 770
  • Suka? +5/-0
    • My life...begins with my Journey
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #2 on: October 27, 2010, 01:10:42 PM »
ni resepi sambal tumis mak saya...

cili kering di kisar dgn bawak kecik di campur dgn belacan dan air yang sedikit...
panas kan minyak dan tumis cili kisar tadi sampai garing....
dah garing boleh la masukkan garam, gula dan asam jawa...

-kalau sambal bilis memang tak masuk kan garam sebabnya bilis dah masin...
-kalau sambal sotong masukkan sotong dulu..lepas dah kecut baru masukkan air asam jawa...
-kalau sambal udang masukkan udang dulu..lepas air udang dah keluar baru la masukkan air asam jawa...
-kalau sambal telor selalunya masukkan sikit bilis sebagai perencah....

selamat mencuba ye pada yang nak mencuba... ;D

Offline ixorabalqis

  • Topaz
  • *
  • Posts: 80
  • Suka? +0/-0
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #3 on: October 27, 2010, 01:37:57 PM »
yum yum... kadang kita uat sambal simple je goreng ikan bilis dah garing goreng bawang besar lak.. agak cm dah layu... angkat... then baru tumis lada kering agak2 dah masak baru masuk n air asam gula garam and ikan blis ngan bawang td..   :D

Offline ixorabalqis

  • Topaz
  • *
  • Posts: 80
  • Suka? +0/-0
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #4 on: October 27, 2010, 02:26:14 PM »
kalu sambal udang tu tambah lak petai peeeh sedap hingga menjilat jari...   ;)


Offline bondaalesya

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3478
  • Suka? +3/-0
  • salam sayang buat semua
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #5 on: October 27, 2010, 03:59:23 PM »
betul tu ixorabalqis bonda setuju...
sedap gila smpai mak mentu lalu pun tak pandang..kekeke
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Offline fisa

  • Delima
  • *
  • Posts: 770
  • Suka? +5/-0
    • My life...begins with my Journey
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #6 on: October 27, 2010, 04:00:05 PM »
kalu sambal udang tu tambah lak petai peeeh sedap hingga menjilat jari...   ;)

boh petai memang bertambah la nasi d pinggan... ;D
boh kacang peas pun sedap gak p tak leh letak belacan kena letak sos tomato skit... ;)

Offline ixorabalqis

  • Topaz
  • *
  • Posts: 80
  • Suka? +0/-0
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #7 on: October 27, 2010, 04:19:23 PM »
sambal petai ada lak ikan pekasam makan panas2 memang bertambah-tambah la nasi  ;D

Offline bondaalesya

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3478
  • Suka? +3/-0
  • salam sayang buat semua
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #8 on: October 27, 2010, 04:35:26 PM »
 :D :D :D :D
sedapppppppppnya...rasa macam nak p pasar malam la sat lagi...
nak cari petai dgn udang sedapppppppppnya...
dh terliuh dh ni...
mujur la tak hamil...kekkeeee...
 ixorabalqis saja la buat bonda tergoda dgn makan skrg ni...
 :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*
makan pula nasi panas2 pula...
bestnya sedapppppppppppppnya...
 ::) ::) ::) ::) :P :P :P

Offline Lady of Leisure

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4548
  • Suka? +17/-0
  • :-)
    • Little Parlour
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #9 on: October 27, 2010, 09:05:48 PM »
cara saya pun lebih kurang kak ummi jugak, lain dari tu saya cuma:
-kadang2 saya tumis tomato dadu dengan belacan skit
-kalau udang dengan sotong biasanya saya goreng separuh masak dulu, bila sambalnya dah nak masak baru saya masukkan balik
-kalau sambal tumis udang, saya blend udang kering skit dengan cili kering tu

No matter how long the WINTER, SPRING is sure to follow! :-)
http://arena184.blogspot.com/

Offline ixorabalqis

  • Topaz
  • *
  • Posts: 80
  • Suka? +0/-0
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #10 on: October 28, 2010, 09:48:02 AM »
sambal tumis masakan yang simple tapi membangkit n selera
 ;D ;D ;D ;D
xder lauk lain pun cedap.....

Offline bondaalesya

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3478
  • Suka? +3/-0
  • salam sayang buat semua
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #11 on: October 28, 2010, 11:36:54 AM »
ixorabalqis : betul tu... :D :D :D
terliur dh ni...
 ::) ::) ::) ::) ::)

Offline faraija

  • Nilam
  • *
  • Posts: 250
  • Suka? +1/-0
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #12 on: October 28, 2010, 03:52:40 PM »
Makanan peberet saya ni. Kalau pegi rumah tok mesti sambal tumis yg dia buat utk cucu dia ni.

Offline ixorabalqis

  • Topaz
  • *
  • Posts: 80
  • Suka? +0/-0
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #13 on: October 28, 2010, 03:58:45 PM »
cuba test sambal kering belimbing pun cedap... ::) ::)

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5528
  • Suka? +72/-0
    • ohcomel
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #14 on: October 28, 2010, 04:19:38 PM »
cuba test sambal kering belimbing pun cedap... ::) ::)

pernah makan kat kedah
bestnyaa!!

Offline ArOn

  • Berlian
  • *
  • Posts: 2338
  • Suka? +16/-0
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #15 on: October 28, 2010, 04:22:09 PM »
Suka sambal tumis ikan bilis kering letak bunga kantan ricih-2...cuba ler...sedapsss

Offline ArOn

  • Berlian
  • *
  • Posts: 2338
  • Suka? +16/-0
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #16 on: October 28, 2010, 04:23:31 PM »
Oh ye nk share petua arwah nenek, tiap kali blender cili kering letakkan sikit kunyit hidup, insyallah mana-2 masakan yg perlukan cili, ie, sambal, asam pedas, akan terasa lebih ummppphh

Offline fiza umisofie

  • Moderator (Board)
  • Berlian
  • *
  • Posts: 3957
  • Suka? +18/-0
  • Ketua bidadari suami di syurga nanti.Insya Allah!
    • cerita umisofie
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #17 on: October 31, 2010, 01:38:23 AM »
Oh ye nk share petua arwah nenek, tiap kali blender cili kering letakkan sikit kunyit hidup, insyallah mana-2 masakan yg perlukan cili, ie, sambal, asam pedas, akan terasa lebih ummppphh

bagusnya petua ni kak...
nak try.
cerita keluarga dan anak2 saya di sini:
http://umisofie.blogspot.com

tempat saya simpan resepi:
http://blogsimpanresepi.blogspot.com/

Offline nuyue

  • Moderator (Board)
  • Delima
  • *
  • Posts: 691
  • Suka? +3/-0
    • http://nuyue22.blogspot.com/
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #18 on: October 31, 2010, 02:04:44 AM »
kena cuba ni
nampak cam nyum nyum
sebelum ni main campak-campak jer






jangan malu,jangan segan..jom klik
http://nuyue22.blogspot.com/

Offline Lady of Leisure

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4548
  • Suka? +17/-0
  • :-)
    • Little Parlour
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #19 on: October 31, 2010, 05:05:20 PM »
kadang2 masa blend bawang merah n putih tu blend belacan sekali, bila tumis sedap jer bau..
No matter how long the WINTER, SPRING is sure to follow! :-)
http://arena184.blogspot.com/

Offline cheesecake

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1745
  • Suka? +7/-0
  • ^.^
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #20 on: November 01, 2010, 10:35:21 AM »
dah 2 kali saya masak sambal tumis ikan yang hangus  :o
cadang nak buat garing2..
ala2 sira la konon..tapi sambal..
tapi hangus.....
tak jadi macam mama buat..padahal dah belajar berkali2  :'(

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5528
  • Suka? +72/-0
    • ohcomel
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #21 on: November 01, 2010, 10:45:54 AM »
dah 2 kali saya masak sambal tumis ikan yang hangus  :o
cadang nak buat garing2..
ala2 sira la konon..tapi sambal..
tapi hangus.....
tak jadi macam mama buat..padahal dah belajar berkali2  :'(

itu jadi masak 3 rasa
pedas, manis, dan pahit
kalau mahu 4 rasa, tambah rasa masin
heheee jgn marah ye sha... kang akak dtg melaka jgn serik ye ehee

Offline cheesecake

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1745
  • Suka? +7/-0
  • ^.^
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #22 on: November 01, 2010, 10:50:35 AM »
itu jadi masak 3 rasa
pedas, manis, dan pahit
kalau mahu 4 rasa, tambah rasa masin
heheee jgn marah ye sha... kang akak dtg melaka jgn serik ye ehee

hehe..kalau akk datang lagi..ajar daku masak sambil garing kak eh?
;D

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5528
  • Suka? +72/-0
    • ohcomel
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #23 on: November 01, 2010, 10:54:22 AM »
hehe..kalau akk datang lagi..ajar daku masak sambil garing kak eh?
;D

hehee garing hangus puun ku sudi sha
asalkan anak2 tak berterus terang...
"ummi, apesal sambal auntie ni pahit???"
hhahaa

jgn marah sha.. nanti kena lelong kat jonker street

Offline cheesecake

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1745
  • Suka? +7/-0
  • ^.^
Re: Membuat Sambal Tumis yang Sedap!
« Reply #24 on: November 01, 2010, 11:16:40 AM »
hehee garing hangus puun ku sudi sha
asalkan anak2 tak berterus terang...
"ummi, apesal sambal auntie ni pahit???"
hhahaa

jgn marah sha.. nanti kena lelong kat jonker street


hehe..muahhh to iman..muachhhh to amal (eh..ke terbalik?)

tapi..hangus2 pon rasanya sedap juga tau.. ( aunty perasan  :D)


 

Powered by EzPortal