collapse collapse

* Ratuhati di Facebook

* Carian


* Profile

 
 
Welcome, Guest. Please login or register.

Author Topic: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?  (Read 10873 times)

Offline shazie80

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1342
  • Suka? +4/-0
  • man+zie=qayyum
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #25 on: November 18, 2010, 02:02:50 PM »
zie org johor memang guna gulai utk asam pedas (jarang benar dengar org johor sebut asam pedas)



Offline Nicha

  • Delima
  • *
  • Posts: 624
  • Suka? +3/-0
  • ::...Lepak + gosip +++ kawan cYbeR..::
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #26 on: November 18, 2010, 02:56:41 PM »
gulai tu kari la kot..
my MIL cakap~

pernah dgr kawan ckp nnt aku gulai2 kan dia.. maksud nak ganyang bagi lembik.. ye ker :?
50% naUghTy + 50% NiCE...
hiks..hiks
:P



Offline mrs.azad

  • Zamrud
  • *
  • Posts: 168
  • Suka? +0/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #27 on: November 19, 2010, 11:21:59 PM »
Gulai...gulai  ;D
Macam-macam ada ek  :D
Dulu tak tau pun apa dia gulai ni, kat Sabah tak pernah dengar pun   ::)
Bila da kawen, suami pulak orang utara, baru ku tau apa itu gulai  :P
kalau belah Penang gulai is kari :) tak kira la ikan ke ayam ke daging ke kalau masak kari panggil gulai la

Offline areni

  • Topaz
  • *
  • Posts: 87
  • Suka? +0/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #28 on: November 22, 2010, 03:52:52 PM »
pendapat hani same ngan yana..kalu kari alamatny kari mamak lh...huhu
4ever with luv....
muhamad azfar zareef..

Offline Ddkadak

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1477
  • Suka? +6/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #29 on: December 16, 2010, 08:39:06 PM »
hehe.. saya orang utara.. saya panggil gulai pada jenis2 gulai yang agak cair tak kisah la gulai ayam ke ikan ke daging ke.. tapi kalau masak lemak saya panggil masak lemak, asam pedas pun saya panggil asam pedas.. tapi kalau kari yang pekat tu saya tetap panggil kari hehe...

Same cam Lady..
Mama Dd orang Kedah..
Kalu gulai tu, masak kari tak taruk santan.. Agak cair sikit la..
Kalu kari, ia pekat dan taruk santan..

Cam kalu gi kedai mamak Dd tak penah dengo orang panggil gulai mamak.. Depa akan panggil kari mamak.. Coz pekat, bersantan dan ada ummph!! hehehe

Tapi Dd tak makan kari coz berlemak, minyak berlinang, santan pekat.. Kekadang baunye pun Dd dah tak lalu..

If gulai tu ok la.. My arwah mak mertua suka sebuat gulai 'cha nyak roi' maksudnye gulai cair.. hehehe
l]

Offline Lady of Leisure

  • Berlian
  • *
  • Posts: 4548
  • Suka? +17/-0
  • :-)
    • Little Parlour
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #30 on: December 16, 2010, 08:53:27 PM »
Same cam Lady..
Mama Dd orang Kedah..
Kalu gulai tu, masak kari tak taruk santan.. Agak cair sikit la..
Kalu kari, ia pekat dan taruk santan..

Cam kalu gi kedai mamak Dd tak penah dengo orang panggil gulai mamak.. Depa akan panggil kari mamak.. Coz pekat, bersantan dan ada ummph!! hehehe

Tapi Dd tak makan kari coz berlemak, minyak berlinang, santan pekat.. Kekadang baunye pun Dd dah tak lalu..

If gulai tu ok la.. My arwah mak mertua suka sebuat gulai 'cha nyak roi' maksudnye gulai cair.. hehehe


dd dok sebut kari ni tetiba teringin nak makan kari kepala ikan la pulak.. :D
No matter how long the WINTER, SPRING is sure to follow! :-)
http://arena184.blogspot.com/

Offline aan1512

  • Nilam
  • *
  • Posts: 319
  • Suka? +0/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #31 on: December 16, 2010, 10:01:15 PM »
bagi family saya :

gulai = masak lemak cili api tu...coz kami boleh dikatakan hari2 masak gulai....ayah mmg suka..wajib ada dlm menu....

btw,saya bukan org n9.saya org pahang.tp keturunan nenek dr rawa.org pagar ruyung..ada la minang2 sket....sbb tu la lebey kurang sama dgn N9 kot...

so,kdg2 dgn family mertua ada gak tersebut gulai...(org klang)...diorg kdg2 kompius.........diorg xsebut gulai...huhu

Offline ieda

  • Nilam
  • *
  • Posts: 452
  • Suka? +0/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #32 on: December 16, 2010, 10:07:07 PM »
he he...ingt sm je mksud gulai ni...ieda org pntai timur..

gulai maksudnya...masakan berkuah yg ade rempah , santan,...gulai dgg, ayam.....

bestnya...lm xmkn gulai ayam kg...hah ha...

Offline seimura

  • Berlian
  • *
  • Posts: 3448
  • Suka? +7/-0
  • https://twitter.com/SeimuraShinda
    • aku dulu dan kini
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #33 on: September 04, 2013, 07:50:04 PM »
Bagi saya orang Johor ni memang takde sebut gulai. Kekadang bila orang sebut masak gulai saya tak boleh bayangkan masak apa tu, cuma tau ia berkuah. Bila sebut gulai saya terbayang kari atau masak lemak cili api, pendek kata masakan berkuah yang menggunakan santan.


Bila campur dengan kawan2 negeri lain, orang utara sebut gulai tu maknanya kari.

Offline Mami Mia

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1338
  • Suka? +0/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #34 on: September 04, 2013, 08:05:00 PM »
kalo kat kelantan..masakan yg ditaruk santan dipanggil gulai..contohnya,.gulai daging,.gulai ayam ,gulai ikan...kari ayam dan gulai ayam panggilan yg berbeza sbb masakan pun berbeza...sama jugak gulai ikan,kari ikan...walau guna santan..panggilan melambangkan masakan..cehhhhhh...kalo gulai,.cair dan kuah pudar ckit..kari,.kuah pekat dan terang...

Offline ainnul iffah

  • Nilam
  • *
  • Posts: 315
  • Suka? +1/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #35 on: September 04, 2013, 08:39:08 PM »
gulai=masak lomak cili api  ;)

Offline dahlia mayesa

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1319
  • Suka? +4/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #36 on: September 04, 2013, 09:48:07 PM »
gulai tu lauk kalo kt mlk la. kalo kt kemaman ni gulai tu nama lauk. mmg ada rempah gulai tu sendiri mcm kari pun ada rempah dia sendirikn. gulai pun sama. tpsedap lg kari dr gulai

Offline cik Yna

  • Nilam
  • *
  • Posts: 484
  • Suka? +1/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #37 on: September 04, 2013, 10:48:40 PM »
kalo kat kelantan..masakan yg ditaruk santan dipanggil gulai..contohnya,.gulai daging,.gulai ayam ,gulai ikan...kari ayam dan gulai ayam panggilan yg berbeza sbb masakan pun berbeza...sama jugak gulai ikan,kari ikan...walau guna santan..panggilan melambangkan masakan..cehhhhhh...kalo gulai,.cair dan kuah pudar ckit..kari,.kuah pekat dan terang...


Sy org terengganu.. Lebih kurang la kite.. Lgpun gulai ni kalau kt terengganu mmg ade jual 'rempah gulai' kalau kari pakai rempah kari.. Dua2 pakai santan, tp rempah lain2 .. Hasil pun lain2.. Gulai kaler die pudar sket.. Kari kaler macam pekat sgt rempahnye

Sedapnya gulai ayam pencen...
Dia Tahu yg terbaik untukku...

Offline far_salam

  • Moderator (Board)
  • Berlian
  • *
  • Posts: 4435
  • Suka? +11/-0
  • "Ya Allah,kurniakanlah kami zuriat penyeri hidup"
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #38 on: September 05, 2013, 09:21:18 AM »
Bagi saya orang Johor ni memang takde sebut gulai. Kekadang bila orang sebut masak gulai saya tak boleh bayangkan masak apa tu, cuma tau ia berkuah. Bila sebut gulai saya terbayang kari atau masak lemak cili api, pendek kata masakan berkuah yang menggunakan santan.


Bila campur dengan kawan2 negeri lain, orang utara sebut gulai tu maknanya kari.

Far org kedah.. Gulai tu mksudnya kari kat sana..  ;D

Offline matabintang

  • Berlian
  • *
  • Posts: 6020
  • Suka? +13/-0
  • untukmu yang tersayang apa jua sanggup kulakukan
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #39 on: September 05, 2013, 09:34:10 AM »
Far org kedah.. Gulai tu mksudnya kari kat sana..  ;D

kalau mcm tu mest nant kalau sebut kat mil buat gulai daging mest dia duk ingat buat kari daging. huhu

Offline far_salam

  • Moderator (Board)
  • Berlian
  • *
  • Posts: 4435
  • Suka? +11/-0
  • "Ya Allah,kurniakanlah kami zuriat penyeri hidup"
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #40 on: September 05, 2013, 09:48:20 AM »
kalau mcm tu mest nant kalau sebut kat mil buat gulai daging mest dia duk ingat buat kari daging. huhu

Xjugak..Sbb husband org kedah.. MIL semua org kedah..Hehe
Xsilap la..Siap kn perli lagi "kl la sngt" kalau balik ckp nak msk kari xsebut gulai..hehe

Offline matabintang

  • Berlian
  • *
  • Posts: 6020
  • Suka? +13/-0
  • untukmu yang tersayang apa jua sanggup kulakukan
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #41 on: September 05, 2013, 09:50:17 AM »
Xjugak..Sbb husband org kedah.. MIL semua org kedah..Hehe
Xsilap la..Siap kn perli lagi "kl la sngt" kalau balik ckp nak msk kari xsebut gulai..hehe

tak, akak maksudkan diri akak. bukan far, sbb akak org terengganu. gulai sama mcm yna cakap tu. bg kami gulai tu gulai, kari tu kari. suami akak org kedah. hehe

Offline far_salam

  • Moderator (Board)
  • Berlian
  • *
  • Posts: 4435
  • Suka? +11/-0
  • "Ya Allah,kurniakanlah kami zuriat penyeri hidup"
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #42 on: September 05, 2013, 09:54:43 AM »
tak, akak maksudkan diri akak. bukan far, sbb akak org terengganu. gulai sama mcm yna cakap tu. bg kami gulai tu gulai, kari tu kari. suami akak org kedah. hehe

Silap..Sorry..Hehe.. Jauhnya ganu n kedah.. Tp lama2 msti dah terbiasa kan.. :)

Offline matabintang

  • Berlian
  • *
  • Posts: 6020
  • Suka? +13/-0
  • untukmu yang tersayang apa jua sanggup kulakukan
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #43 on: September 05, 2013, 09:55:53 AM »
terbiasa dah.. cuma time nak balik tu mmg tak larat. tambah2 atas bukit grik dan balik tu. akak sampai skrg x jd buat gulai ikan termenung kedah. mest x sama ngan mil buat. nape ntah

Offline rina30

  • Topaz
  • *
  • Posts: 21
  • Suka? +0/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #44 on: September 05, 2013, 09:57:05 AM »
saya org penang....kitorang panggil gulai tu utk kari....jarangla sebut kari.semua gulai je...pada kitorg maksudnya sama je......tapi kan saya kahwin dgn org johor.family in law saya panggil gulai tu untuk masak lemak ke...kari tu untuk yg ada rempah kari tu......
kalau balik johor tu kena tune la lidah ni, takut silap ckp.nanti salah faham pulak.hehehe

Offline hani

  • Berlian
  • *
  • Posts: 1432
  • Suka? +9/-0
  • mama raziq
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #45 on: September 05, 2013, 10:03:53 AM »
Rina,sy org sarawak,lagi lerr dpt org johor,dl belajar kat kedah gulai tu da set kari,sampai johor jadi masak lemak lak,pening i..


Offline rina30

  • Topaz
  • *
  • Posts: 21
  • Suka? +0/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #46 on: September 05, 2013, 11:10:52 AM »
a'a kan.3 negeri yg berbeza....lagi la pening.saya yg dua pun dah pening....tapi skrg dah ok,dah boleh faham dah

Offline mash muzach

  • Topaz
  • *
  • Posts: 20
  • Suka? +0/-0
Re: Gulai itu apa maksudnya bagi anda?
« Reply #47 on: May 24, 2017, 02:07:54 PM »
husben sy org johor. sy org kedah.

org kedah panggil gulai tu, kari...
kalau org johor, gulai tu, asam pedas kan...

(pak ngah sy pun kawen org johor, masa awal2 kawen dulu bergadoh sbb pakngah mntak makngah masakkan gulai, tp jadi asam pedas...  :P :P)

kalau asam pedas kat kedah, mcm asam rebus kat selatan (kuah cayaqqqq) ;D ;D

 


IKLAN

IKLAN PENAJA