collapse collapse

* Ratuhati di Facebook

* Carian


* Profile

 
 
Welcome, Guest. Please login or register.

Author Topic: Sijil Lahir  (Read 2197 times)

Offline Renny

  • Topaz
  • *
  • Posts: 2
  • Suka? +0/-0
Sijil Lahir
« on: November 06, 2012, 11:04:41 AM »
Hye semua...
I'm new here...sy nk tnya, siapa2 yg ada pengalaman berkenaan kesalahan fakta di dalam sijil lahir ea?

Ok, sy beragama kristian, dan adik sy telah terlanjur dan mempunyai anak dgn seorang lelaki Muslim. Mereka blm berkahwin tetapi telah pergi ke JPN untuk membuat sijil lahir anak. Masalahnya sekarang, anak itu beragama Islam tetapi adik sy beragama kristian.

Skrg mereka sdh bpisah dan membawa haluan masing2. Disini sy ingin bertanya pendapat kalian smua, bagaimana proses untuk penukaran agama baby tersebut? Memandangkan baby tu dibawah jagaan adik sy sekarang.

Offline Garthis_NieZa

  • Topaz
  • *
  • Posts: 70
  • Suka? +0/-0
Re: Sijil Lahir
« Reply #1 on: November 06, 2012, 04:27:17 PM »
Hye,
Tumpang tny, adik renny tu mmg xberkahwin dengan laki 2 ke? Masa buat sijil lahir 2 tak semak ke agama dia?

Offline Renny

  • Topaz
  • *
  • Posts: 2
  • Suka? +0/-0
Re: Sijil Lahir
« Reply #2 on: November 07, 2012, 10:22:05 AM »
Garthis_NieZa: ye..mmg diorg blm kahwin pun lg..n sy pun xtau mcmna jpn tu bt keja..skrg the problem, dlm sijil lahir tu, adik sy beragama islam, n baby tu pun beragama islam..padahal blm peluk islam lg pun..mcmna ea?

Rasa2nya apa yg patut sy bt??  :-\

Offline mamateh

  • pengedar produk anugerah, shaklee, susuk dara dan barangan bayi dan kanak-kanak
  • Global Moderator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5105
  • Suka? +3/-0
  • Nur Abbasy-Cahaya Kerajinan Berusaha
Re: Sijil Lahir
« Reply #3 on: November 07, 2012, 10:38:43 AM »
renny boleh rujuk semula ke jpn..

Offline Garthis_NieZa

  • Topaz
  • *
  • Posts: 70
  • Suka? +0/-0
Re: Sijil Lahir
« Reply #4 on: November 07, 2012, 05:58:00 PM »
Kalau mereka tidak berkahwin, anak akan automatik ikut agama ibu bkn bapa.. Kena buat semakan semula kt jpn la

Offline iman zahra

  • Peniaga
  • Berlian
  • *
  • Posts: 2834
  • Suka? +2/-0
  • <FB> shida zahraa closet
Re: Sijil Lahir
« Reply #5 on: January 12, 2013, 12:04:23 PM »
rumit2 :-X
MENJUAL SEGALA KELENGKAPAN IBU DAN ANAK DENGAN HARGA BERPATUTAN..
FB -  Pembekal Barang Termurah

whatapp : 011 26874 861

Offline yie

  • Topaz
  • *
  • Posts: 3
  • Suka? +0/-0
Re: Sijil Lahir
« Reply #6 on: February 07, 2013, 01:18:58 PM »
Macam mana JPN boleh register,
Bukan ker segala maklumat JPN minta dari ahli keluarga
pelik2....atau ada kabel besar ni? 8)

Offline umi_sayang

  • Delima
  • *
  • Posts: 1125
  • Suka? +6/-0
Re: Sijil Lahir
« Reply #7 on: February 07, 2013, 01:48:44 PM »
Saya daftar anak kedua pun jpn minta surat nikah.... 8) memang rumit....

Offline yie

  • Topaz
  • *
  • Posts: 3
  • Suka? +0/-0
Re: Sijil Lahir
« Reply #8 on: February 07, 2013, 01:50:47 PM »
Saya daftar anak kedua pun jpn minta surat nikah.... 8) memang rumit....

mmg betul......saya anak ke-4 pun sama
surat nikah pun dia nak tengok

Offline umi_sayang

  • Delima
  • *
  • Posts: 1125
  • Suka? +6/-0
Re: Sijil Lahir
« Reply #9 on: February 07, 2013, 01:57:14 PM »
Saya pernah tengok sijil lahir anak luar nikah, nama ibu je ade, nama ayah kosong tak isi ape2...

Offline ummi

  • Administrator
  • Berlian
  • *****
  • Posts: 5569
  • Suka? +73/-0
    • ohcomel
Re: Sijil Lahir
« Reply #10 on: February 07, 2013, 05:35:53 PM »
hm ini macam kesilapan pada pihak JPN je... sepatutnya agama ditulis kristian, ibu dan juga bayi sbb ibu tidak bernikah...
mungkin dah selesai kot sebab bulan 11 dulu TT buka topik :D

Offline carsturiā„¢

  • Topaz
  • *
  • Posts: 96
  • Suka? +2/-0
  • Abahnya Siti Nur Tsuraya dan Siti Nur Tihany
Re: Sijil Lahir
« Reply #11 on: February 24, 2017, 12:12:38 PM »
ok, ini masalah dgn JPN, rujuk ke sana sajalah.. boleh tutup atau lock topik ini, terima kasih.
Quote from: Michael Josephson
Creating a child takes no love or skill; being a parent requires lots of both.
It's me at BabyCenter.com

 


IKLAN

IKLAN PENAJA